آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

امروزه کارآفرینی اجتماعی در بخش های عمومی، خصوصی و اجتماعی و در قالب اشکال متفاوت سازمانی (انتفاعی، غیرانتفاعی یا ترکیبی، خیریه ها، تعاونی ها، شرکت های سهامی، بنگاه های تجاری، اتحادیه ها) به تولید و خلق ارزش اجتماعی می پردازد. گسترش فعالیت تعاونی ها و عضوگیری آن ها از میان زنان این سؤال را ایجاد می کند که آیا تعاونی های زنان روستایی می توانند پتانسیلی برای شکل گیری کارآفرینی اجتماعی باشند؟ برای پاسخ به این سؤال، متن های حاصل از ۸ مصاحبه با کارآفرین و زنان عضو یک تعاونی زنان روستایی و همچنین متن اساس نامه شرکت های تعاونی در قانون، اساس تحلیل قرار گرفت و پاسخ به سؤالات پژوهش از طریق کاربرد روش گرانددتئوری و نرم افزار تحلیل داده های کیفی مکس کیو.دی.ای ممکن شد. پس از تحلیل، درمجموع ۴۳۸ عبارت معنایی استخراج شد و در ۱۶ مقوله اصلی، ۴۲ مقوله فرعی طبقه بندی و منظم شد. تعاونی به هنگام تأسیس در سال ۱۳۹۰، از دو نوع سرمایه مالی امکاناتی و سرمایه انسانی و ذخیره دانش برخوردار بوده است. ماهیت کسب وکار ایجادشده در تعاونی مطالعه شده علاوه بر آنکه به حل مسئله اجتماع محلی معطوف است، از رویکردی خیرخواهانه در مواجهه با زنان روستایی تحت پوشش برخوردار است. مسئله اجتماعی در این تعاونی، در سطح یک، اشتغال زایی برای کارآفرین و در سطح دو، حل مسائل اقتصادی اجتماع محلی، توان افزایی گروه هایی که فاقد درآمدند، برخورداری از رویکرد منفعت رسانی به زنان روستایی سرپرست خانوار و عضوگیری از زنان بدسرپرست و خودسرپرست بوده است. محیط کارآفرینی در تعاونی زنان روستایی مهرآفرین ارم از چهار تم اصلی یعنی: کارآفرین، زنان روستایی به مثابه اجتماع محلی، زمینه ها و بسترهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و قانونی و همچنین موانع بازدارنده از توسعه تعاونی ناشی از ضعف کارآفرین و هیئت مؤسس تشکیل می شود. استراتژی های تعاونی مهرآفرین ارم از استراتژی های فعلی (آموزشی، مدیریت نیروی انسانی، مالی، تولیدی و عرضه و فروش) و همچنین راهبردهای توسعه ای تعاونی در آینده تشکیل شده است. مقوله خوشه ای دستاوردها و پیامدهای تعاونی زنان روستایی مهرآفرین ارم به توانمندسازی و توان افزایی زنان، خلق و ایجاد ارزش و موفقیت های مالی و در عرصه رقابت تعاونی اشاره دارد.

Rural Women’s Cooperatives as a Potential for Social Entrepreneurship (Case Study: Mehr Afarin e Eram as a Rural Women's Cooperative)

Nowadays, social entrepreneurship in the form of different organizational structures (profit, non-profit, or combination, charities, cooperatives, joint-stock companies, businesses, unions) creates social value. The  cooperatives play an expanding role in the society and the number of women as their member is increasing.  This research is to investigate whether rural women's cooperatives in Iran, considering they are a combination of both private and public sectors, can be a platform for social entrepreneurship. We have analyzed eight interviews rural women as members of a rural women's cooperative and the text of law about cooperative companies. Moreover, we have applied grounded theory as our method and the MAX QDA as a software to analyze qualitative data. The results of this research show that 438 semantic terms were extracted and categorized into 5 categories of clusters, 16 main themes, and 42 sub-themes. During the establishment of a cooperative in 2011, there have been two kinds of capital-financial facilities, human capital and knowledge. The nature of the created business in the cooperative has addressed rural women as the community and their problems as social problems. Analysis of the social problems shows that this cooperative has initially intended to create job for the entrepreneurs and secondly to solve the local economic problems of women, especially those as the head of the household. The Entrepreneurship Environment in the rural women's cooperatives (Mehr Afarin Eram) consists of four main factors: entrepreneurs, rural women as local community, special aspects in social, cultural, economic and legal contexts, as well as the obstacles against the cooperatives. Strategies of these cooperatives are formed via current strategies like training part, human resource management, financial, production and sales as well as development strategies in the future. Additionally, the achievements and outcomes of the cooperatives shows that Mehr Afarin Eram can empower women, create objective and subjective values, and achieve financial success.

تبلیغات