آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مولفه های هوش معنوی بر افزایش رفتار شهروندی سازمانی و سلامت عمومی معلمان زن شهر خرم آباد بود. آموزش مولفه های هوش معنوی (طی 5 جلسه آموزشی) به عنوان متغیر مستقل و افزایش رفتار شهروندی و سلامت عمومی به عنوان متغیرهای وابسته بودند. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی میدانی گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی، پرسشنامه رفتار شهروندی و پرسشنامه سلامت عمومی بودند. نمونه پژوهش شامل 40 معلم زن شهر خرم آباد در سال تحصیلی 91-1390 بود که با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مولفه های هوش معنوی موجب افزایش رفتار شهروندی سازمانی و سلامت عمومی می شود.

The Effectiveness of Spiritual Intelligence Components Training on Increasing the Organizational Citizenship Behavior and General Health

The aim of the present study was to investigate the effect of teaching spiritual intelligence components on increasing the organizational citizenship behavior and general health. The statistical population consisted of all female teachers in Khorramabad city. Teaching spiritual intelligence components during 5 educational sessions was taken as an independent variable while increasing the organizational citizenship behavior and general health were regarded as dependent variables. The present research was a field experimental design with a pretest-posttest design and a control group. The research instruments were Sohrabi and Naseri's spiritual intelligence questionnaire, Podsakoff, Mackenzi, Paine and Bechrach's organizational citizenship behavior questionnaire and Goldberg and Hillier's general health questionnaire. Research sampling consisted of 40 teachers in Khorramabad city who worked at the academic year of 2011-2012 and were selected with an available random sampling method. The results of multivariate analysis indicated that the training of spiritual intelligence components resulted in the promotion of organizational citizenship behavior and general health (P<0/0001).

تبلیغات