آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

به نظر می رسد، قرارداد حمل و نقل در حقوق تجارت، قراردادی متضمن تعلیق در انشاء است. منظور این نیست که قرارداد میان ارسال کننده و متصدی حمل و نقل قراردادی معلق در انشاء است؛ بلکه به نظر می رسد این قرارداد متضمن تعهد به نفع ثالث و حتی تکلیف به ضرر ثالث، یعنی مرسل الیه، است و انعقاد این تعهد یا تکلیف، به عنوان یک عقد، منوط به قبول او است. این قبول، نه در زمان انعقاد قرارداد میان ارسال کننده و متصدی، بلکه با ارسال بارنامه یا رسید به مرسل الیه، یا بعد از رسیدن کالا به مقصد با مطالبه کالا از سوی او، یا با اطلاع به او برای مراجعه و دریافت کالا، به آن تعهد یا تکلیف متصل می شود. با حصول معلق به و قبول تعهد و تکلیف، رابطه متصدی و مرسل الیه منعقد می شود. تعلیق در انشاء را در توافق در باره خسارت، به مبلغی کمتر یا بیشتر از قیمت کامل کالا، نیز مشاهده می کنیم. چون در زمان انعقاد آن توافق هنوز خسارتی وارد نشده است، انعقاد آن در لحظه انعقاد قرارداد حمل و نقل با اشکال مواجه می شود. در این باره، می توان گفت که چون سبب خسارات با قرارداد حمل و نقل ایجاد شده، پس توافق در باره آن قابل انعقاد است. ولی این استناد قابل اشکال است. در حالی که به نظر می رسد چاره بهتر کار در این باره، توسل به تعلیق در انشاء است. تحلیل تحقیقی حاضر، علاوه بر اثبات درستی فرضیه های آن، سبب کشف موارد جدید متعددی از احکام ظریف تعلیق در انشاء می شود.

A Legal Analysis of Suspension in Initiative in Commercial Carriage Contracts

Seemingly carriage contract in commerce law is a contract including suspension in initiative. This does not mean that contract between consignor and carrier is a contract suspended in initiative but seemingly this contract contains a pledge in favor and a task in detriment of third person i.e. consignee and conclusion of this pledge and task as a contract depends on his acceptance. This acceptance does not affix that pledge or task on conclusion of contract between consignor and carrier but can affix after sending bill of lading or receipt to him or after cargo arrival in destination with demand from the consignee or with notice to him to refer for receipt of cargo. With availability of suspension’s subject and acceptance of pledge and task, the relationship between carrier and consignee concludes. Suspension in initiative can be seen as well in agreement for decrease or increase of damages from full price of cargo. As at the time of that agreement damages are not yet sustained, its conclusion at the moment of carriage contract’s conclusion faces difficulty. In this connection, it can be said that as cause of damage has been created by the carriage contract, so agreement about it is possible. However, this argument is skeptical whereas seemingly resort to suspension in initiative is a better solution to this problem. The present research analysis besides proving the accuracy of its theories, leads to unveiling of various new instances of precise rulings about suspension in initiative.         

تبلیغات