آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

پژوهش در حقوق بین الملل، ممزوج با الگوهای فکری نهادینه شده و گاه نااندیشیده است که در ذهن پژوهشگر، بدیهی جلوه می کند. روش شناسی، ابزاری برای انتخاب آگاهانه الگوی تفکر علمی و عرضه استدلال معتبر بر اساس آن چارچوب است. ازجمله دلالت های مفهومی تقریباً ناشناخته روش شناسی در ادبیات دانشگاهی کشور، کاربرد این مفهوم به مثابه «اعمال آموزه های مکتب محور بر موقعیت های عینی» است. در این مقاله، متعاقب تبیین دریافت های کلاسیک از مفهوم روش شناسی، به تبیین محتوا و امتیازات کاربرد روش شناسی به مثابه اعمال آموزه های مکتبی پرداخته می شود تا از این رهگذر، زمینه ای برای ترغیب دانش پژوهان ایرانی به اتخاذ رویکردهای روش شناسانه مکتب محور در پژوهش های حقوقی فراهم شود. افزون بر مورد فوق، با ارائه نمونه آماری در خصوص جایگاه روش شناسی تحقیق در رساله های دکتری دانشگاه های دولتی تهران، یافته هایی ارائه می شود که بر اساس آن می توان اظهار داشت در عالی ترین پژوهش های دانشگاهی کشور نیز مقوله روش شناسی از مرتبت شایسته ای برخوردار نیست.

Methodology as Application of Thoughts School to Concrete Situations in International Law

Research in international law is mixed with stereotypes and dogmatic beliefs that seem obvious to the researcher. Methodology is a tool for consciously choosing a scientific framework of thinking and presenting authentic reasoning within the framework. Methodology as application of thought school to concrete situations is one of the conceptual implications of methodology that is almost unknown in Iranian academic literature. In this article, following the explanation of the classical perceptions of methodology, the content and advantages of methodology as the application of school are explained. It is hoped that this article provides a basis for encouraging Iranian scholars to adopt thought school methodological approaches in their legal researches. Furthermore, based on a statistical study regarding the dissertations of Ph.D. students of Tehran public universities, it will be argued that even in the best legal researches in Iran, no proper attention has been paid to the methodological issues.

تبلیغات