آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

مقدمه: تغییر سبک زندگی و روند روزافزون اختلالات رشدی کودکان به ویژه در حیطه تعاملات اجتماعی، نیاز به انجام پژوهش در این حوزه را ضروری ساخته است. ازاین رو هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک ویژه عمل در شرایط متفاوت کانون توجه در کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش پژوهش: بدین منظور 45 فرد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با عملکرد بالا به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفره توجه درونی، بیرونی و کنترل تقسیم شدند. تکلیف آزمودنی ها پرتاب دارت و تخمین اندازه هدف بود. پس از اجرای پیش آزمون، گروه ها در پنج بلوک ده کوششی تکلیف پرتاب دارت را انجام دادند. دستورالعمل های تمرکز توجه، پیش از هر کوشش مختص گروه های تجربی ارائه شده و از آزمودنی ها درخواست می شد پیش از اجرای تکالیف در هر بلوک، اندازه هدف را تخمین بزنند. برای این منظور، شرکت کنندگان برای کشیدن دایره ای هم اندازه هدف دارت، از شکل دوایر موجود در مایکروسافت پاورپوینت استفاده کردند. روز بعد آزمون های یادداری و انتقال اجرا شد. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه توجه درونی در هر دوی مراحل اکتساب و یادداری و انتقال عملکرد پرتاب دارت و ادراکِ ویژه عمل بهتری نسبت به گروه توجه بیرونی و کنترل داشت (05/0≥P). نتیجه گیری: به طور کلی یافته ها نشان داد در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، توجه درونی به عملکرد و یادگیری بهتری نسبت به توجه بیرونی منجر می شود. بنابراین مربیان و معلمان تربیت بدنی که با این افراد کار می کنند، هنگام طراحی جلسات تمرین باید بر منافع توجه درونی تأکید کنند.

Action -Specific Perception in Different Focus of Attention Conditions in Autistic Children

Introduction: Lifestyle changes and the increasing trend of children's developmental disorders, especially in the field of social interactions have made it necessary to conduct research in this field of study. So the present study aimed to investigate the action-specific perception in the different focus of attention conditions in autistic children. Methods: In a quasi-experimental study, 45 people with high-functioning autism spectrum disorder were identified and randomly divided into three Internal Attention, External Attention, and Control groups (15 people in each group). The participant's task was to throw darts and estimate the target size. After the pre-test, the groups performed the dart-throwing task in 5 blocks of 10 trials. The focus of attention instructions - specific to the experimental groups- were given before each trial, and subjects were asked to estimate the target size before performing the tasks in each block. For this, participants used a circle shape in Microsoft PowerPoint to draw a circle the same size as the darts' target. The next day, retention and transfer tests were performed. Results: The results showed that the Internal Attention group was better than the External Attention and Control groups both in dart-throwing performance in acquisition, retention, and transfer stages and in action-specific perception (P≤0.05). Conclusion : In general, the findings showed that in children with autism spectrum disorder, internal attention leads to better performance and learning than external attention. Therefore coaches and physical education teachers who work with these children should emphasize on benefits of internal focus of attention when designing training sessions.

تبلیغات