آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۳

چکیده

چگونگی رؤیت شیء و رخ دادن خطاهای حسی از پرسشهای پیشرو در هر نظام معرفتی ازجمله در  معرفتشناسی طوسی است. اهمیت این مسئله به این دلیل است که حواس و دادههایشان آغازگر فرایند  تحقق یافتن معرفتی یقینی نسبت به اشیاء هستند. در این مقاله سعی میشود در بخش اول، دیدگاه  خواجهنصیرالدین طوسی دربارۀ نحوۀ ابصار بررسی گردد؛ سپس در بخش دوم با تمایز نهادن میان احساس  و ادراک حسی و بررسی قوای ادراکی چگونگی و محل وقوع خطا ازنظر وی تبیین گردد. بنابر یافتههای  تحقیق در بخش اول، طوسی را باید از فیلسوفان معتقد به خروج شعاع دانست اما نه خروج به معنای رایج  آن. بر همین اساس خطای حسی نیز از منظر او معنا ندارد. لکن این به معنی نفی خطاهای ادراکی نیست. در  بخش دوم، این نظر طوسی با لحاظ دو رویکرد سلبی و ایجابی بررسی میشود. او در نگاه سلبی معتقد است  خطا در مرحلۀ احساس بصری، رخ نمیدهد و بنابراین محسوس به معنای دادههای حس که از طریق  اندامهای حسی حاصل میشود عاری از خطا است؛ زیرا ابصار بهواسطۀ خروج شعاع محقق میشود. در  رویکرد ایجابی نظر وی این است خطا به ادراک حسی و داوری عقل بازمیگردد و تحت تأثیر قوۀ خیال  رخ میدهد. به تعبیر دیگر منشأ وقوع خطا، در تطبیق دادن محسوس با واقعیت خارجی است که این امر در  حیطۀ فعل عقل است. بدین ترتیب گرچه عقل در معرض لغزش و خطا است اما این مسئله به معنای بیاعتباری معرفت نخواهد بود.

Mechanism of View and Sensory Error in the Viewpoint Original Research of Naşīr al-DĪN Țūsī

How to see the object and the occurrence of sensational errors is one  of the leading questions in any epistemological system, including  Tusi's epistemology. The importance of this case in the opinions of  Islamic philosophers is due to the fact that the senses and their data  initiate the process of realizing certain and true wisdom about objects.  Questions around this case just like the other philosophic matters have  always been a great worry for Nasir-Aldin Tousi and he's tended and  paid attention to them in his works. This article tries to express how  sensational errors occur in his opinion by considering differences  between emotions and sensational cognition. The negative aspects of  Tousi's vision towards things expresses that errors do not occur among  feeling that is related to outward attention, because visions are limited  to getting placed in the middle of the sight. But the positive aspect of    his opinion expresses that errors are just related to sensational  knowledge and the judgments made by the wisdom which is earned  under the influence of the imaginary power. In the other words, the  stems of errors in the senses and sensational matters are in tangible  matching with the outward reality that this action is just placed among  the borders of wisdom.

تبلیغات