آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

هدف: هدف این مطالعه شناسایی مقوله های اصلی اجرای خط مشی های عمومی آموزش عالی کشور مبتنی بر سیاست های اشتغال رهبری بود. روش: روش پژوهش حاضر آمیخته بود. برای گردآوری داده ها با 12 نفر خبره که با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبه و برای تأیید مدل ارائه شده از روش دلفی استفاده شد. مصاحبه ها با روش تحلیل کیفی محتوا، تحلیل شدند و در نهایت الگوی پژوهش با روش مدل سازی ساختاری-تفسیری ارائه شد. یافته ها: نتیجه به دست آمده مشتمل بر 13 مقوله اصلی بود که براساس نمودار قدرت نفوذ-وابستگی متغیرهای سیاست های کلی اشتغال مقام معظم رهبری، زیرساخت فرهنگی و محیط کلان قدرت نفوذ بالا و تأثیرپذیری کمی داشتند. متغیرهای اجرای خط مشی های اکوسیستم کارآفرینی ، اجرای خط مشی های اکوسیستم اسلامی و تحقق دانشگاه نسل سوم ، بیشترین تأثیرپذیری را داشتند. نتیجه گیری: اجرای خط مشی های آموزش عالی و دانشگاه نسل سوم نقش پیشرویی در بهبود کسب و کار، خلق ثروت، افزایش سطح رفاه و اشتغال و تحقق سیاست های اشتغال مقام معظم رهبری دارد.

Interpretive structural modeling of the implementation of the country's higher education policies With emphasis on leadership employment policies

The aim of this study was to identify and determine the cause and effect relationship of the main categories of implementation of public higher education policies based on leadership employment policies. The research method of the present study is mixed and has been done with two types of qualitative and quantitative approaches. In the qualitative section, in-depth and semi-structured interviews were conducted with 12 qualified experts who were selected using purposive and non-probabilistic sampling to collect data. First, for qualitative analysis of specialized interviews, content analysis method was performed with MaxQDA software, and finally, the research model was presented by structural-interpretive modeling method with MicMac software. The result consists of 13 main categories that according to the influence-dependency power diagram of the variables of the general employment policies of the Supreme Leader, cultural infrastructure and macro environment (social, economic and political contexts) have high influence and have little impact. The variables of implementation of the "entrepreneurial ecosystem" policy, the implementation of the "Islamic ecosystem" policy and the realization of the third generation university were the most affected. , Have a similar legislative role of influence and degree of dependence.

تبلیغات