آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

سازمان ها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همه جانبه ای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال می تواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش به منظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمان ها انجام شده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظام مند مبانی نظری بوده است. در این بررسی پس از کیفیت سنجی و غربال گری مقالات مرتبط، 32 عنوان مستند مورد تحلیل قرار گرفت. درنتیجه این بررسی، ابعاد بلوغ دیجیتال شامل «استراتژی»، «حکمرانی و رهبری»، «مدل کسب وکار و اکوسیستم»، «فرهنگ و مهارت»، «فرایند»، «تجربه کارکنان»، «تجربه مشتری»، «فناوری»، «داده» و «نوآوری» شناسایی شده و در ادامه نیز درمجموع تعداد 69 شاخص مرتبط با هرکدام از ابعاد معرفی شدند. جهت ارزیابی اعتبار کدگذاری، نتایج توسط 4 نفر از سرارزیابان جایزه ملی تحول دیجیتال بررسی و مورد تأیید قرار گرفت.    

A Framework for Assessing Digital Maturity in Organizations

For today's businesses, the move to digital transformation and the use of disruptive technologies for survival and growth is inevitable and can create many innovative opportunities for them. In order for organizations to move in this direction and design a roadmap for their digital transformation, they must first have a comprehensive and holistic understanding of the current digital situation of themselves. Assessing digital maturity can be the first step in developing the roadmap of digital transformation. Since digital transformation is not a one-dimensional issue and involves many dimensions in the organization, so identifying and paying attention to these dimensions can make it easier to plan for the digital transformation of the organization. This is possible with the help of digital maturity models. This study was conducted to provide a framework for assessing digital maturity. The research method used here was a systematic literature review. Dimensions of digital maturity in this framework include "strategy", "governance and leadership", "business model and ecosystem", "culture and skills", "process", "employee experience", "customer experience", "technology", "data" "Innovation" were identified and then 69 indicators related to each dimension were introduced.

تبلیغات