آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۳

چکیده

امروزه با پیشرفت و گسترش فناوری های ارتباطی، شاهد افزایش روزافزون استفاده اقشار جامعه از رسانه های ارتباطی و رسانه های جمعی هستیم و دولت ها با مغتنم شمردن این فرصت و بستر مناسب، سعی در گسترش قلمرو خود در حوزه رسانه دارند. زیرا موفقیت در میدان جنگ رسانه ای، به معنای حفظ هویت، فرهنگ و اقتدار کشور است که درنهایت موجب حفظ امنیت ملی می شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد مختلف پدافند غیرعامل بر بستر رسانه است که از نوع توصیفی- کاربردی بوده و با استفاده از روش داده بنیاد، پس از مطالعات کتابخانه ای، استخراج و کدگذاری داده ها و همچنین مصاحبه عمیق و تخصصی با خبرگان، به منظور ارائه یک الگوی راهبردی از پدافند غیرعامل رسانه ای انجام شده است. جامعه آماری شامل ده نفر از کارشناسان خبره سازمان های نظامی و رسانه ای و متخصص در حوزه جنگ نرم و رسانه بوده است که در فرایندهای کدگذاری، طبقه بندی مفاهیم، شناسایی مؤلفه ها و ابعاد و استخراج الگوی اولیه مشارکت داشته اند. الگوی پدافند غیرعامل بر بستر رسانه، بر اساس یافته های این تحقیق در سه بعد اصلی و نه مؤلفه اصلی، استخراج و جمع بندی شد. ابعاد اصلی شامل: زمان اجرای اقدام ها، مجریان و نوع اقدام ها است، که کارآمدترین و کم هزینه ترین، درعین حال مؤثرترین نوع دفاع در حفظ امنیت ملی یک کشور در برابر تهدیدهای عملیات روانی رسانه ای دشمن است. الگوی استخراج شده می تواند مورد توجه محققان و مجریان برنامه حوزه دفاع نرم رسانه ای قرار گیرد.

Compilation of the Ideal Model of Passive Defense belonging to the Media in Iran

Today, with the development and expansion of communication technologies, we are witnessing an increasing use of communication media and mass media by all sections of society, and governments, are trying to expand their territory in the field of media by seizing this opportunity and this suitable platform. As we know, success in the media battlefield means preserving the country's identity, culture, and authority, which ultimately preserves national security. The aim of the current research is to identify the different aspects of passive defense on the media platform, which is descriptive and practical, and using the Grounded Theory method, after library studies, data extraction and coding, as well as deep and specialized interviews with experts, in order to present a strategic model of passive defense belonging to the media in Iran. The statistical community included ten experts from military and media organizations and experts in the field of soft warfare and media, who participated in the processes of coding, classifying concepts, identifying components and dimensions, and extracting the initial pattern. Based on the findings of this research, the pattern of passive defense on the media platform was extracted and summarized in three main dimensions and nine main components. The main dimensions include the time of execution of actions, performers and the type of actions, which is the most efficient and least expensive and of course the most effective type of defense in maintaining the national security of a country against the threats of psychological operations of the enemy media and can be of interest to researchers and performers of the soft media defense program.

تبلیغات