آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

از آنجا که داستان پایه اصلی تفکر و ارتباط است، یکی از ابزارهای پرورش تفکر نقادانه به شمار می رود. از این رو در این پژوهش، پس از تبیین مؤلفه های تفکر انتقادی و معرفی معیارهای ارزیابی داستان، به روش تحلیل مضمون به بررسی و ارزیابی 30 داستان نوجوان در گروه سنیِ 12 تا 15 سال، مربوط به سال های 90 تا 98، در سه گرایش رسمی، نخبه گرا و بازارپسند، اعم از تألیف یا ترجمه پرداخته شد تا داستان های برخوردار از محتوای فکری و دارای ظرفیت تقویت تفکر انتقادی شناسایی شود. معیارهایی که مبنای تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند شامل پرسش گری، استدلال و رزی، داوریِ مستند، تجزیه و تحلیل، حل مسئله، هم ذات پنداری، درون مایه فلسفی، کند و کاو اخلاقی، و گفت وگوی هدف مند هستند. آنها از دیدگاه های متخصصان حوزه تفکر انتقادی، همچون چت مایرز، رابرت فیشر، رابرت انیس، ریچارد پاول و پیتر فسیونه، استخراج شده اند. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که تنها چهل درصد از داستان های بخش نخبه گرا و بازارپسند و ده درصد از داستان های بخش رسمی از محتوای فکری برخوردار، و دارای ظرفیت تقویت تفکر انتقادی هستند.

Story Capacity in Strengthening Critical Thinking: Evaluate of Adolescent Stories from a Critical Thinking Perspective

Since the story is the main basis of thinking and communication, it is one of the tools for cultivating critical thinking. Therefore, we first explained the components of critical thinking and introduced the criteria for evaluating the story, using thematic analysis method, in this research. We then reviewed and evaluated 30 teen stories in the age group of 12 to 15 years, related to the years 90 to 98 in three categories: formal, elitist, and bestsellers so that we could identify stories that have intellectual content and those that have capacity to strengthen critical thinking. Evaluation criteria include questioning, reasoning, documentary judging, analysis, problem solving, empathy, philosophical theme, ethical digging, and purposeful dialogue. They are derived from the views of critical thinkers such as Chet Mcyers, Robert Fisher, Robert Annis, Richard Poul, and Peter Facione. The results of this study show that Only 40% of the stories in the elitist and bestsellers sections and 10% of the stories in the formal section have intellectual content and the capacity to strengthen critical thinking.

تبلیغات