آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اجرای بسته تحولی مدرسه خوانا بر مهارت های خواندن، نوشتن و آداب و مهارت های زندگی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر پیرانشهر انجام گرفت. روش پژوهش، شبه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر پیرانشهر بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، چهار کلاس (140 نفر) یعنی دو کلاس گروه آزمایشی (70 نفر) و دو کلاس گروه کنترل (70 نفر) انتخاب شدند. در جمع آوری داده های آماری، از آزمون محقق ساخته تشخیصی سطح خواندن و نوشتن و پرسشنامه محقق ساخته یادگیری مهارت های زندگی استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه ها توسط اساتید و صاحب نظران مهارت های زندگی و علوم تربیتی تأیید گردید. پایایی دو آزمون خواندن و نوشتن به روش موازی یا آزمون های همتا به ترتیب 87/0 و 82/0 و ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه مهارت های زندگی 78/0 بدست آمد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با نرم افزار SPSS نسخه ۲6 تحلیل شد. یافته ها نشان داد دانش آموزانی که بسته تحولی مدرسه خوانا را دریافت کرده بودند، در مهارت های خواندن، نوشتن و مهارت های زندگی در مقایسه با گروهی که بسته تحولی مدرسه خوانا را دریافت نکرده بودند، نمره بیشتری کسب کرده اند. بنابراین بهتر است معلمان با بکارگیری رویکرد تلفیقی، اهتمام به تقویت مهارت های زبانی و مهارت های زندگی به فراخور در برنامه های درسی مختلف داشته باشند.

The effect of implementation of Khana school reform package on reading, writing skills and manners and life skills of primary school students

This research was carried out with the aim of investigating the impact of the implementation of Khana School's transformational package on the reading, writing, and life skills of the elementary school students of Piranshahr city. The research method was quasi-experimental and pre-test-post-test design with two experimental groups and two control groups. The statistical population of the research was all fourth grade students of Piranshahr. Using the multi-stage random sampling method, four classes (140 people), two classes of the experimental group (70 people) and two classes of the control group (70 people) were selected. In collecting statistical data, a researcher-made diagnostic test for reading and writing level and a researcher-made questionnaire for learning life skills were used. The face and content validity of these questionnaires were confirmed by professors and experts in life skills and educational sciences. The reliability of the two reading and writing tests using the parallel method or peer tests was 0.87 and 0.82, respectively, and Cronbach's alpha coefficient for the reliability of the life skills questionnaire was 0.78. The data was analyzed using covariance analysis and SPSS software version 26. The results showed that the students who had received the transformational package of the Khana school had a higher score in reading, writing and life skills compared to the group that did not receive the transformational package of the Khana school. Therefore, it is better for teachers to use an integrated approach to strengthen language skills and life skills in different curricula.

تبلیغات