آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه ای اثربخشی روش های تدریس بازی های رایانه ای و دست سازه ها بر یادگیری دانش آموزان دچار اختلال نافرمانی مقابله ای بود روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای مقطع ابتدایی منطقه 5 شهر تهران بود که حجم نمونه پژوهش با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد بدین صورت که از بین 29 مدرسه ابتدایی به طور تصادفی 10 مدرسه انتخاب شد و به کمک مسئولان مدرسه و روان شناسان و متخصصان حوزه علوم تربیتی و طی گذر از فرایندهای مختلف جهت گزینش تعداد 24 دانش آموز با اختلال نافرمانی مقابله ای شناسایی شد و این افراد به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش از نوع آزمون های محقق ساخته شامل 12 سؤال که پایایی آن با آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که در روش آموزش بازی های رایانه ای بین میانگین نمرات دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای در پس آزمون(90/17) با میانگین نمرات دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای در پیش آزمون(20/12) و در روش آموزش دست سازه ای بین میانگین نمرات دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای در پس آزمون(19/19) با میانگین نمرات دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای در پیش آزمون(25/13) تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>P) و بین میانگین نمرات دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای در بازی های رایانه ای و دست سازه ای تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>P). نتایج حاکی از آن است که روش های آموزش به شیوه بازی های رایانه ای و دست سازه ای بر یادگیری دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای تأثیر مثبت دارند و روش آموزش دست سازه ای نسبت به روش آموزش بازی های رایانه ای تأثیر بیشتری بر یادگیری دارد.

Comparative Study of Effectiveness of Computer Games Teaching Methods and Hand-made Works on Learning of Students Suffering from Oppositional Defiant Disorder

This study aimed to compare the effectiveness of computer games teaching methods and hand-made work on learning of students suffering from oppositional defiant disorder . The research method is quasi-experimental from the type of pretest and posttest. The statistical population of the study consists of all students suffering from oppositional defiant disorder in elementary schools of fifth district of Tehran. The sample size was selected by cluster sampling method. Accordingly, 10 schools were randomly selected out of 29 elementary schools and 24 students suffering from oppositional defiant disorder were identified , supported by school authorities, psychologists and educational sciences specialists and they were selected as the research sample. The research instrument was a researcher-made test includes 12 questions with reliability of Cronbach's alpha of 0.82, and the content and face validity of the questionnaire was confirmed by the experts. The results of the research show that in the computer games educational method, there is a significant difference between average score of the students suffering from oppositional defiant disorder in the posttest (17/90) with the pretest (12/20). Also, in the hand-made work educational method, there is a significant difference between the average score of the students suffering from oppositional defiant disorder in the pretest (19.19) and the posttest (13.25) (P <0.001). Therefore, there is a significant difference between the average score of the students suffering from oppositional defiant disorder in computer games and hand-made work (P <0.001). The results show that computer games and hand-made work educational methods have a positive effect on the learning of the students suffering from oppositional defiant disorder, and the hand-made work educational method is more effective than the computer games educational method.

تبلیغات