آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

فابینگ پدیده ای نوظهور در دنیا می باشد که با پیشرفت تلفن های هوشمند نقش پرنگ تری در جوامع مدرن پیدا کرده است. این پژوهش با هدفی کاربردی، سعی در هنجاریابی پرسشنامه پدیده فابینگ و مطالعه و شناسایی این پدیده داشته است. روش این پژوهش از نوع همبستگی، و جامعه آماری آن شامل جمعیت عمومی کاربران تلفن های هوشمند و شبکه های مجازی بوده اند. حجم نمونه پژوهش حاضر شامل 408 نفر می باشد که توسط پرسشنامه ای اینترنتی، نمونه گیری شدند. در این پژوهش از مقیاس عمومی فابینگ(چوتپیتایاسونوند، کارن و داگلاس ، 2018)، و مقیاس اعتیاد به تلفن همراه سواری(سواری، 1393)، و جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته های این پژوهش روایی و پایایی مناسبی برای پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ نشان دادند. همچنین روایی همگرای میان دو پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ و پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه سواری 77/0 بدست آمد. بر مبنای نتایج بدست آمده، پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ قابل استفاده برای جمعیت عمومی مردم ایران می باشد.

The factor Structure and psychometric properties of Generic Scale of Phubbing (GSP)

Phubbing is an emerging phenomenon in the world that has become more prominent in modern societies with the development of smartphones. With a practical purpose, this study has tried to standardize the phubbing Phenomenon Questionnaire and study and identify this phenomenon. The research method was correlational and its statistical population included the general population of users of smartphones and virtual networks. The sample size of the present study includes 408 people who were sampled by online questionnaires. In this study, the general phubbing scale (Chotpitayasunondh & Douglas, 2018), and the mobile phone addiction scale (Savari, 2014), and exploratory and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The findings of this study showed good validity and reliability for the phubbing General Scale Questionnaire. Also, the convergent validity between phubbing General Scale Questionnaire and Mobile Phone Addiction Questionnaire was 0/77. Based on the results, the phubbing General Scale Questionnaire can be used by the general population of Iran.

تبلیغات