آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

در دهه های اخیر، نرخ تورم در ایران علاوه بر اینکه، روند صعودی داشته است، در طی زمان نوسانات زیادی نیز تجربه کرده است. از طرفی، شاخص صنعت به عنوان یکی از شاخص های مهم بازار سهام نشان دهنده عملکرد بازار سهام و وضعیت صنعت و تولید هر کشور است که تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی مثل تورم نیز قرار دارد. از این رو، بررسی اثر تورم بر شاخص صنعت بازار سهام ایران نتایج مهمی ارائه می دهد. بنابراین این مقاله به صورت تجربی با داده های ماهانه طی دوره فروردین 1389 تا اسفند 1400 با استفاده از رگرسیون شرطی (WLS-Rolling Window )، به بررسی اثر تورم متغیر طی زمان بر شاخص صنعت بازار سهام ایران پرداخته است. نتایج رگرسیون شرطی نشان می دهد که اثر تورم بر شاخص صنعت در طی زمان ثابت نیست به این مفهوم که در شرایط تورمی مختلف، اثرگذاری تورم بر شاخص صنعت متغیر بوده است. علاوه بر این، اثرگذاری تورم بر شاخص صنعت از مرداد 1399 که روند شاخص صنعت تغییر کرده است، تغییر شدیدی داشته است.

Investigating the effect of time varying inflation on the industry index (evidence from Iran's stock market)

In recent decades, the inflation rate in Iran, in addition to having an upward trend, has also experienced many fluctuations over time. On the other hand, the industry index, as one of the important indices of the stock market, shows the performance of the stock market and the state of the industry and production of each country, which is also affected by macroeconomic variables such as inflation. Therefore, investigating the effect of inflation on the industrial index of the Iranian stock market provides important results. Therefore, this paper has experimentally investigated the effect of time varying inflation on the Iranian stock market industry index using conditional regression (WLS-Rolling Window) with monthly data during the period from April 2018 to March 2018. Conditional regression results show that the effect of inflation on the industry index is not constant over time, in the sense that inflation has had a positive effect on the industry index at some times and a negative effect on the industry index at some times. In addition, this effect has had a drastic change since August 2019, when the trend of the industry index has changed.

تبلیغات