آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

شناخت معانی که افراد به رفتارها و کنش های خود می دهند و بر اساس آن الگوهای رفتاری خاصی را می سازند همواره مورد توجه جامعه شناسی و محققان حوزه مردم نگاری بوده است. شهری شدن روزافزون تغییر و تحولاتی را در سبک زندگی انسان ایرانی پدید آورده است و این سؤال را به ذهن متبادر می سازد که حیات شهری مدرن چگونه روابط انسان ها و زندگی روزانه آنها را دست خوش تغییر و تحول می کند؛ از این رو توجه به زندگی روزمره دارای اهمیت است. یکی از این تغییرات ایجاد شده گونه ای از زیست اجتماعی تحت عنوان فرهنگ کافه نشینی است. از این رو در این پژوهش تلاش شد که کافه نشینی به عنوان گونه ای از زیست اجتماعی با روش مردم نگارانه مورد بررسی قرار گیرد. میدان اجتماعی پژوهش کافه های موجود در خیابان سمیه تهران بود، در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات و داده های مورد نیاز از تکنیک مشاهده و مصاحبه استفاده شده و مصاحبه های گرفته شده از نوع نمونه گیری هدفمند بوده است و با 15 نفر مصاحبه صورت گرفت. بعد از انجام مصاحبه ها با 15 نفر داده ها به اشباع رسید و برای اطمینان بیشتر، با یک نفر دیگر نیز مصاحبه صورت گرفت(صاحب یک کافه) که در این مصاحبه نیز داده جدیدی ارائه نگردید. داده های گردآوری شده با رویکرد تحلیل تماتیک بروان و کلارک تحلیل شدند و تم هایی با عناوین" حضور در فضای متمایز ، هنجار شکنی و تعلیق فرهنگ رسمی، سبک زندگی مدرن" به دست آمد که در تحلیل فرهنگ کافه-نشینی به عنوان یک سبک از زیست اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند.

Ethnographic Survey of Café Cultures in Somayeh Street Cafes, Tehran

Understanding the meanings that individuals give to their behaviors and actions and building on specific behavior patterns has always been of interest to sociologists and ethnographic researchers. Increasing urbanization has brought about changes in the lifestyle of the Iranian human being and raises the question of how modern urban life transforms human relationships and their daily lives for the better; Everyday life is important. One of these changes is a kind of bio-community called café culture. Therefore, in this study, it was attempted to examine café as a kind of bio-social with ethnographic method. The research area of ​​the café was located in Somayeh Street in Tehran. In this study, observation and interview technique was used to collect information and data. . After interviews with 15 people, the data saturated, and to be sure, another person (a cafe owner) was also interviewed, with no new data being provided in the interview. The data were analyzed using the thematic analysis approach of Brown and Clark, and themes were obtained with the titles "Presence in a Distinctive Space, Normalization and Suspension of Formal Culture, Modern Lifestyle", which in the analysis of café-culture as a style of Were analyzed bio-socially.

تبلیغات