آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

Research has shown that classroom management plays a critical role in facilitating effective learning, making it a permanent concern for teachers as well as researchers. In the related literature, one area which needs further consideration is to explore the effect of different personal and contextual factors on the way teachers choose to manage their classrooms. Therefore, the present study aimed at exploring the effects of age, gender, teaching experience, teaching context, and academic degree on Iranian English teachers’ classroom management behaviors. To achieve this, a researcher-made questionnaire based on four classroom management questionnaires was developed. The questionnaire was distributed among 152 EFL teachers teaching in different settings in Iran. To analyze the obtained data, Point-Biserial correlation followed by an independent samples t-test, and one-way ANOVA were used. The results revealed that men and women were quite different with regard to the classroom management behaviors they showed. However, age, teaching context, teaching experience, and academic degree did not significantly affect teachers’ classroom management behaviors. Possible explanations of the results in light of the previous literature are further discussed.

تاثیر سن، جنسیت، سابقه تدریس، و مدرک دانشگاهی بر مدیریت کلاس معلمان ایرانی زبان انگلیسی

تحقیقات نشان داده است که مدیریت کلاس درس نقش مهمی در تسهیل یادگیری موثر دارد و آن را به دغدغه دائمی معلمان و همچنین محققان تبدیل کرده است. در این مورد، یکی از زمینه هایی که نیاز به بررسی بیشتر دارد، بررسی تأثیر عوامل مختلف شخصی و بافتی بر روشی است که معلمان برای مدیریت کلاس هایشان انتخاب می کنند. بنابراین، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر سن، جنسیت، سابقه تدریس، محیط تدریس و مدرک تحصیلی بر رفتارهای مدیریت کلاس درس معلمان انگلیسی ایرانی انجام شد. برای انجام این کار، یک پرسشنامه توشط محققین با توجه به تحقیقات مرتبط و موارد بررسی و تایید شده از چهار پرسشنامه مدیریت کلاس درس تهیه شد. این پرسشنامه بین 152 معلم زبان انگلیسی که در محیط های مختلف در ایران تدریس می کردند، توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از همبستگی دورشته ای نقطه ای و پس از آن از آزمون t نمونه های مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج نشان داد که مردان و زنان با توجه به رفتارهای مدیریت کلاسی که از خود نشان دادند کاملاً متفاوت بودند. از طرفی سن، محیط تدریس، تجربه تدریس و مدرک تحصیلی تاثیر قابل توجهی بر رفتارهای مدیریت کلاس درس معلمان نمی گذارد. همچنین در پایان، توضیحات مرتبط با نتایج در پرتو تحقیقات قبلی مورد بحث قرار گرفته است.

تبلیغات