آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

In the long process of learning English as a foreign language, learners may become exhausted and, if not treated properly, decide to give up learning temporarily and even permanently. Therefore, it seems necessary to explore the reasons for their temporal delays and consider them appropriately to avoid permanent give-ups. As an attempt to determine the reasons for English as a Foreign Language (EFL) learners’ delays, the researchers in the present study explored their contributing factors through application of a classical grounded theory approach which led to the development of Language Learning Procrastination (LLP) theory. The research data were collected through semi-structured interviews from 43 EFL learners in Tabriz, Iran, and were coded in open, selective, and theoretical coding stages through a Constant Comparative Method. The emerged theory involved a core category (i.e., Dilatory Behavior) indicating that EFL learners mostly procrastinate in five domains of doing exercises, preparation for exam, submitting projects, starting up speaking, and learning spelling. Furthermore, three major categories of Learners’ Characteristics, Environmental Conditions, and Task Features as the causes of Dilatory Behavior emerged during the iterative data collection and analysis procedures. The results of the study indicated that both EFL learners’ own characteristics and external factors related to the learning environment and language tasks are significant in shaping the EFL learners’ procrastination. The theory of LLP can be applied in EFL settings to recognize the learners’ sources of Dilatory Behavior and devise appropriate solutions for them.

دلائل تعلل زبان آموزان: نظریه داده بنیاد کلاسیک

در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبان آموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر می رسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبان آموزان، محققان در تحقیق حاضر با استفاده از روش تئوری داده بنیاد کلاسیک به بررسی عوامل موثر بر چنین تاخیرهایی پرداختند که منجر به ساخت تئوری «تعلل در یادگیری زبان» گردید. داده های تحقیق از طریق مصاحبه های شبه سازمان یافته از 43 زبان آموز در شهر تبریز جمع آوری گردیده و طی سه مرحله باز، انتخابی و تئوریک و طبق روش مقایسه مداوم کدگذاری گردیدند. تئوری بوجود آمده شامل طبقه ی هسته (رفتار تاخیری) که نشان می داد زبان آموزان اغلب در پنج حوزه انجام تمرینات، آماده شدن برای امتحان، تحویل پروژه ها، شروع به حرف زدن و یادگیری املا تعلل می کنند. همچنین، سه طبقه ی اصلی «خصوصیات زبان آموزان»، «شرایط محیطی» و «ویژگی های فعالیت ها» در طی فرایند تکراری جمع آوری و تحلیل داده ها به عنوان دلایل رفتار تاخیری ظاهر گردیدند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که هم خصوصیات خود زبان آموزان و هم عوامل خارجی مربوط به محیط یادگیری و فعالیت های زبانی در شکل گیری تعلل زبان آموزان اهمیت دارند. تئوری «تعلل در یادگیری زبان» می تواند در مراکز آموزش زبان برای تشخیص دلایل رفتار تاخیری زبان آموزان و طراحی راه حل های مناسب برای آنها مورد استفاده قرار گیرد.

تبلیغات