آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

امروزه رسانه ها نقش مهمی در ادراک ما از دنیای پیرامون ایفا می کنند.در حال حاضر شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از محبوب ترین رسانه های مورد استفاده در بین مردم ایران است و اقشار گوناگون جامعه از جمله زنان با اهداف مختلف(کسب درآمد،سرگرمی و غیره) از آن بهره می برند.به همین منظور این پژوهش با هدف شناسایی پیامدهای اجتماعی و امنیتی میزان استفاده افراد(زنان استان) از شبکه اجتماعی اینستاگرام طراحی شد.به منظور انجام پژوهش یک پرسش نامه محقق ساخته طراحی و سپس با بهره گیری از شیوه نمونه گیری اتفاقی(در دسترس) ابزار گردآوری داده ها در بین 400نفر از زنان 59-18 سال چهار شهرستان سمنان،دامغان،شاهرود و گرمسار توزیع شد.نرم افزار مورد استفاده در این پژوش spss 23 بود.نتایج حاصل از تحقیق نشان داد بین میزان استفاده از اینستاگرام با مدیریت بدن(224:r)حجاب(بدحجابی)(0/219:r)، انفعال سیاسی(0/166 r: )،مد و مصرف گرایی(0/151:r) و دینداری افراد(0/265 -:r) رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج پژوهش از معنادار نبودن رابطه بین میزان استفاده از اینستاگرام با احساس امنیت اجتماعی افراد(sig:0/423 ) حکایت داشت.

Investigating the social and security consequences of using Instagram (Case study: women of Semnan province)

Today, the media play an important role in our perception of the world around us. Currently, the social network Instagram is one of the most popular media used among the Iranian people and Various sections of society, including women, use it for different purposes (earning money, entertainment, etc) Therefore, this study aims to identify the social and security consequences of the use of people (women in the province) It was designed from the social network Instagram. In order to conduct the research, a researcher-made questionnaire was designed and then using random sampling method (available) data collection tool was distributed among 400 women aged 18-59 in four cities of Semnan, Damghan, Shahroud and Garmsar. The software used in this research was SPSS 23. The results of the research showed that between the use of Instagram and body management (r:0/224), cover (unveiled) (r:0/219), political passivity (r:0/ 0166), Fashion and consumerism (r:0/151) and religiosity (r:-0/265) There is a significant relationship between people. In addition, the results of the study showed that there is no significant relationship between the use of Instagram and people's sense of social security (sig:0/423).

تبلیغات