آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

یکی از شایع ترین دلایل تصادفات جاده ای عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی و رفتار پرخطر رانندگان است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر عوامل جمعیت شناختی را بر میزان درک علائم راهنمایی و رانندگی و نحوه رفتار رانندگان است. داده های پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه بین نمونه ای از رانندگان شهر سمنان جمع آوری و با نرم افزار SPSS تحلیل شدند و نتایج نشان داد تاثیر جنسیت، وضعیت تاهل، تصادف داشتن و نوع خسارت، سن راننده، وضعیت شغلی، میزان تحصیلات، تجربه رانندگی بر درک علائم راهنمایی و رانندگی تاثیر معناداری دارد. درحالیکه تاثیر میزان درآمد و تعداد تخلفات بر درک علائم ترافیکی معنادار نبود. نتایج بررسی تاثیر عوامل جمعیت شناختی و میزان درک از علائم راهنمایی و رانندگی بر نوع رفتار رانندگان نشان داد متغیرهای جنسیت، میزان تحصیلات، سالهای تجربه رانندگی معنادار نبوده و تعداد تخلفات، میزان درک علائم رانندگی، وضعیت شغلی، وضعیت تاهل و میزان درآمد بر نوع رفتار (پرخطر/کم خطر) رانندگان تاثیرگذار است.  

Effect of drivers demographic factors on understanding traffic signs and drivers behavior

One of the most common causes of road accidents is a lack of attention to traffic signs and high-risk behavior of drivers. The purpose of this study is to investigate the effect of demographic factors on the perception of traffic signs and drivers' behavior. Research data were collected by distributing a questionnaire among a sample of drivers in Semnan and analyzed by SPSS software and the results showed that the effect of gender, marital status, accident and type of damage, driver age, employment status, level of education, driving experience has a significant effect on perception of traffic signs. However, the effect of income and number of violations on the perception of traffic signs was not significant. The results of the study of the effect of demographic factors and perception of traffic signs on the type of drivers' behavior showed that variables of gender, education, years of driving experience were not significant and the number of violations, perception of driving symptoms, employment status, marital status and income The type of behavior (high-risk / low-risk) drivers is influential.  

تبلیغات