آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

نظر به توسعه جهانی شدن، راهبردهای رفع موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای میتواند منجر به افزایش سهم صادرکنندگان در بازار رقابتی گردد. جهت مطالعه عوامل مؤثر خصوصاً عامل تعرفه بر سهم درآمد صادرکنندگان رب گوجه فرنگی ازداده های تابلویی با 192 مقطع شامل کارخانجات عمده صادرکننده وکشورهای واردکننده طی سالهای 92-1384 درقالب مدل جاذبه استفاده شده است. نتایج روش تخمین مدل خطی تعمیم یافته حاکی از اثر مثبت بهره وری، تعداد اسناد تجاری، مذهب وآسیایی بودن کشور و اثر منفی تعرفه و مسافت تا کشور واردکننده بر سهم درآمد شرکت صادرکننده رب گوجه فرنگی ایرانی بوده است. اهم پیشنهادات شامل لزوم عضویت درسازمان تجارت جهانی، ترجیح برصادرات با بسته بندی اسپتیک به شرکای تجاری خاص و اعمال تعرفه های ترجیحی ازطریق مذاکرات می باشد. درخصوص عوامل غیر تعرفه ای، به تسهیل درعملیات بانکی بین المللی همراه با رفع تحریمهای اقتصادی، تمرکز بربازارهای آسیایی باتوجه به اصل مزیت نسبی، بروزرسانی تجهیزات، مکانیابی کارخانه های تولیدکننده و آموزش نیروی انسانی، پیشنهاد میگردد.

The effect of ad-valorem tariff liberalization on the revenue share of exporting food-industry factories (A case study of Iranian tomato-paste)

Due to the globalization, relieving from tariff and non-tariff barriers would increase the exporters’ shares in a competitive market. To study the effective factors particularly the ad-valorem tariff on the share of tomato-paste exporting factories, a panel data was used with 192 cross-sections including major exporting factories and importing countries in a gravity model during 2005-13. By Generalized Linear family estimations, the results showed the positive effect of productivity, number of documents to import, religion, being an Asian country and the negative effect of tariff and distance to the importing country. It is proposed to undertake WTO regulations, preferring Iranian braded packages and having more negotiations. In case of non-tariff factors, it is recommended to facilitate international banking systems by relieving the economic sanctions, concentrating on Asian markets in terms of comparative advantaged, updating equipment of factories and educating human resources.

تبلیغات