آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

Intercultural competence and intercultural sensitivity have drawn the attention of a myriad of scholars in the fields of language teaching, communication, culture, gender, and ethnicity. This is the rationale behind the current research aiming at investigating EFL teachers’ beliefs concerning the concepts of intercultural communication competence (ICC) and intercultural sensitivity (IS) and how such concepts are promoted in their real practices in English classes. To this end, utilizing a qualitative design, a sample of 20 EFL teachers (11 experienced and 9 novice teachers) from different language institutes in West Azerbaijan province were selected. A semi-structured interview and a three-session observation were conducted as data-gathering tools. The results of the data analysis indicated that even though Iranian EFL teachers were familiar with the concepts of IS and ICC and they knew that language and culture are not isolated terms, they ignored culture in the classes due to some regularities imposed on them by society. As a matter of fact, for teachers, the concept of language is the top priority while culture plays a second fiddle. The study has some pedagogical implications for EFL teachers and learners in overcoming cultural differences to improve the level of language proficiency.

شایستگی بین فرهنگی، حساسیت بین فرهنگی، و آموزش زبان: دیدگاه معلمان انگلیسی تازه کار و با تجربه ایرانی

شایستگی بین فرهنگی و حساسیت بین فرهنگی توجه هزاران محقق را در زمینه های آموزش زبان، ارتباطات، فرهنگ، جنسیت و قومیت به خود جلب کرده است. این منطق پشت تحقیق فعلی است که با هدف بررسی باورهای معلمان زبان انگلیسی در مورد مفاهیم شایستگی ارتباط بین فرهنگی (ICC) و حساسیت بین فرهنگی (IS) و چگونگی ترویج چنین مفاهیمی در شیوه های واقعی آنها در کلاس های انگلیسی انجام می شود. بدین منظور با استفاده از یک طرح کیفی، نمونه ای متشکل از 20 مدرس زبان انگلیسی (11 مدرس مجرب و 9 معلم مبتدی) از موسسات زبان مختلف استان آذربایجان غربی انتخاب شدند. یک مصاحبه نیمه ساختاریافته و یک مشاهده سه جلسه ای به عنوان ابزار جمع آوری داده ها انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن است که معلمان زبان انگلیسی با وجود اینکه با مفاهیم IS و ICC آشنایی داشتند و می دانستند زبان و فرهنگ اصطلاحات مجزا نیستند، اما به دلیل قوانینی که جامعه بر آنها تحمیل می کند، فرهنگ را در کلاس ها نادیده گرفتند. در واقع، برای معلمان، مفهوم زبان اولویت اصلی است در حالی که فرهنگ در کمانچه دوم نقش دارد. این مطالعه پیامدهای آموزشی برای معلمان و زبان آموزان زبان انگلیسی در غلبه بر تفاوت های فرهنگی برای بهبود سطح مهارت زبان دارد.  

تبلیغات