آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

بررسی ها نشان می دهد تاکنون بیمه تکافل در ایران در کنار بیمه متعارف ارائه نشده است. بر همین اساس با توجه به عدم ارائه بیمه تکافل توسط شرکت های بیمه گر، این مقاله به بررسی دلایل عدم پذیرش بیمه تکافل در این شرکت ها از منظر شاخص های آمادگی سازمان پرداخته است. بر همین اساس هدف این تحقیق تدوین مدل پذیرش بیمه تکافل در شرکتهای بیمه ای کشور از منظر شاخص های آمادگی سازمان بر اساس ترکیب ISM-SEM بوده است. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه اول به منظور تعیین روابط و سطح بندی بین مولفه های پذیرش بیمه تکافل در شرکت های بیمه ای و به صورت مقایسه زوجی بوده است. پرسشنامه دوم نیز به منظور آزمون الگوی تدوین شده، استفاده شده است. پرسشنامه های مورد استفاده پس از تعیین روایی و پایایی در بین اعضای نمونه آماری پژوهش توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی ساختاری- تفسیری و مدلسازی مسیری ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق در بخش مدلسازی ساختاری- تفسیری نشان می دهد که سامانه به عنوان تأثیرگذارترین شاخص آمادگی سازمان و کارکنان به عنوان تأثیرپذیرترین شاخص آمادگی سازمان تلقی می گردد. سایر شاخص ها به عنوان شاخص های ارتباطی از تأثیرگذاری و تأثیرپذیری کمتری به نسبت این دو شاخص برخوردار هستند. همچنین نتایج مدلسازی میسری ساختاری نشان دهنده تأیید روابط تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بین شاخص های آمادگی سازمان و تأیید الگوی تدوین شده بوده است. نتایج نشان می دهد که با تمرکز بر شاخص های تأثیرگذار مانند سامانه ، می توان شاخص های تأثیرپذیر را در جهت افزایش آمادگی سازمان برای پذیرش بیمه تکافل بهبود داد.

Development of Takaful insurance acceptance model in the country's insurance companies from the perspective of organizational readiness indicators based on ISM-SEM combination

Studies show that Takaful insurance has not been offered in Iran along with conventional insurance. Accordingly, due to the non-provision of Takaful insurance by insurance companies, this article examines the reasons for not accepting Takaful insurance in these companies from the perspective of the organization's readiness indicators. Accordingly, the purpose of this study was to develop a model for accepting Takaful insurance in the country's insurance companies in terms of organizational readiness indicators based on the ISM-SEM combination. In order to collect data, two questionnaires were used. The first questionnaire was used to determine the relationships between the components of Takaful insurance acceptance in insurance companies. The second questionnaire was used to test the developed model. The questionnaires used after determining the validity and reliability were distributed among the members of the statistical sample. The research findings in the structural-interpretive modeling section show that the system is considered as the most effective indicator of organizational readiness and employees as the most effective indicator of organizational readiness. Other indicators as communication indicators have less impact and effectiveness than these two indicators. Also, the results of structural modeling have shown the confirmation of the effectiveness and effectiveness of the relationship between the indicators of organizational readiness and the approval of the developed model. The results show that by focusing on effective indicators such as the system, effective indicators can be improved to increase the organization's readiness to accept Takaful insurance.

تبلیغات