آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

This study aimed at investigating the effect of reading-based vs. discussion-based pre-writing activities on the writing ability of Iranian EFL learners. To this end, a quasi-experimental study was conducted with 40 Iranian intermediate EFL learners within16 to 20 age range who were selected based on their performance on an Oxford Solution Proficiency Test. They were divided into two experimental groups: Reading Group and Discussion Group. The former group was made to involve in some reading activity prior to doing the main writing task, and the latter group was made to participate in a discussion activity before the main writing task. After the treatment for 10 sessions, both groups were post-tested. The pre-test and post-test involved free compositions, which were scored analytically. The findings indicated that both groups’ writing ability improved over the course of the study, but the difference between the performances of the groups on the post-test was not statistically significant, although the Reading group’s mean score was greater than the Discussion group. The results of this study have some implications for students, language teachers, syllabus designers and material developers.

خواندن یا گفتگو پیش از نگارش: کدام موثرتراست؟

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر دو فعالیت پیش نگارشی "خواندن" (قبل از نگارش) و "گفتگو" (قبل از نگارش) بر مهارت نگارش زبان آموزان ایرانی است. بدین منظور، پژوهشی نیمه آزمایشی روی 40 زبان آموز ایرانی در بازه سنی 16 تا 20 سال انجام گرفت. این زبان آموزان بر اساس آزمون مهارت زبانی آکسفورد انتخاب و به دو گروه آزمایشی خواندن و گفتگو تقسیم شدند. در گروه خواندن، زبان آموزان قبل از فعالیت اصلی نگارش، مطالب مرتبطی با موضوع نگارش خواندند و در گروه گفتگو، زبان آموزان قبل از نگارش، درباره موضوع نگارش گفتگو کردتد. پس از 10 جلسه آموزش، هر دو گروه در پس آزمون شرکت کردند. نتایج نشان داد که هر دو گروه پیشرفت معنی داری در مهارت نگارش داشتند ولی تفاوت معنی داری میان دو گروه مشاهده نگردید، گرچه میانگین گروه خواندن بیشتر از گروه گفتگو بود. یافته های این مطالعه تلویحاتی برای زبان آموزان، معلمان زبان، برنامه ریزان آموزشی و تهیه کنندگان مطالب درسی دارد.

تبلیغات