آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۶

چکیده

هرگاه معماری از تکیه گاه های عینی ساختمان به سمت محیط ناملموس ادراک و تجربه ی انسانی حرکت می کند، پیشبرد درک تجربی زیبایی شناسی دشوار می شود. چراکه ماهیت غیرملموس، زودگذر و هیجانی آن باعث می شود، سنجش درونی آن با خودآگاهی یا سنجش خارجی آن با مشاهده یا توسط ابزارها با مشکل روبه رو شود. ازاین رو یکی از راه های ممکن برای شناخت بهتر این نوع از ادراک، توجه به موضوع هویت مداری در آثار معماری و نقش آن در تشدید احساس زیبایی شناسانه انسان از فضاست؛ لذا هدف از تهیه مقاله حاضر شناخت توانمندی های زیبایی شناسی در معماری ایران در پاسخ به نیازهای مخاطبان و کشف رابطه ی میان ترجیحات آن ها و انطباق آن با موضوعات هویتی مرتبط با ارزیابی های عاطفی ناشی از تجربه حس خوشایندی فضاهاست. در این راستا این پرسش مطرح می شود، مؤلفه های تبیین کننده ارزیابی عاطفی فضا چه ارتباطی با حس هویت مداری و انطباق آن با ترجیحات زیبایی شناسی کاربران مبتنی بر تجربه آثار معماری دارند؟ بر اساس مؤلفه ها و معیارهای مرتبط باآنچه مستخرج از ادبیات نظری موضوع بود و با بهره گیری از نمونه جامعه آماری 40 نفر زن و تکمیل پرسشنامه محقق ساخته در بازدید حضوری از سه ساختمان فرهنگی منتخب، داده های حاصل از امتیازها (طیف پنج لیکرتی) با استفاده از تحلیل رگرسیونی ارزیابی شد. نتایج نشان داد؛ مؤلفه تبیین کننده ارزیابی عاطفی کاربران ابتدا از طریق مؤلفه های هیجانی به دو بعد اصلی 1- حالات هیجانی و 2- مبادله هیجانی، قابل تقسیم بندی است. حالت هیجانی که تجربه ی عاطفی و احساسی کاربر را شامل می شود و از طریق مؤلفه های ادراکی، شناختی و انگیزشی تبیین می گردد، بیشترین ارتباط را با احساس هویتمندی آثار معماری نشان می دهند. مبادله ی هیجانی نیز مبتنی بر تعامل کاربر و تجربه فضایی اوست که نقش مؤلفه های حسی-حرکتی و رفتاری را به عنوان عامل مؤثر بر تعامل هیجانی و ارزیابی عاطفی حاصل از آن معین می کند و به صورت غیرمستقیم تحت تأثیر مؤلفه های شناختی بر شدت ترجیحات زیبایی شناسی فضا مؤثر هستند.

Components of Aesthetic Experience and Reading the Role of Identity in the Preferences of Architectural Works

Whenever the architecture moves from the objective bases of the building to the intangible environment of human perception and experience, the experimental perception of the aesthetics becomes difficult since its intangible, transient, and emotional nature makes its internal evaluation by self-consciousness or external evaluation by observation and instruments difficult. Therefore, one of the possible ways to better understand this perception is to pay attention to the subject of identity in architectural works and its role in intensifying the human’s aesthetic experience of the space. Thus, the current study aims to recognize the aesthetic capabilities in Iranian architecture to respond to the users' needs, explore the relationship between their preferences, and adapt them to the identity subjects related to the emotional evaluations caused by the experience of space pleasantness. In this regard, the relationship arises between the determining components of space’s emotional evaluation and the sense of identity and adapting it to the user’s aesthetic preferences based on how the architectural works are experienced? Based on the components and their relevant criteria extracted from the theoretical literature, and using a statistical population including 40 female participants and a researcher-made questionnaire when visiting three select cultural buildings, the data obtained from the scores (Likert’s 5-scale) were analyzed by the regression analysis. The results indicated that the component determining the user’s emotional evaluation is first divided into two main dimensions: 1) emotional states and 2) emotional exchange. An emotional state includes the user's emotional and sensual experience, is determined by the perceptual, cognitive, and motivational components, and is most related to the sense of identity of the architectural works. The emotional exchange is also based on the user’s interaction with his/her spatial experience, which determines the role of sensory-motor and behavioral components as an effective factor in emotional interaction and evaluation resulting from it. This interaction is also indirectly effective on the intensity of space aesthetic preferences under the influence of cognitive components (identity symbol, rooted in tradition, cultural sign, etc.).

تبلیغات