نویسندگان: مهدی مولایی آرانی

کلید واژه ها: اقوام هویت ملی هویت قومی هویت دینی آیت الله خامنه ای

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۸۳ - ۱۰۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۴

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۶

چکیده

یکی از مسائل اصلی در جوامع معاصر، نحوه ی همزیستی و مناسبات گروه ها و اقوام مختلف در کنار یکدیگر است. این مسئله در جمهوری اسلامی ایران که گروه ها و اقوام مختلفی در سالیان و قرون متمادی در آن زیست کرده اند، نیز موردتوجه است. مسئله و سؤال اصلی این مقاله آن است که بر اساس اندیشه ی آیت الله خامنه ای، مناسبات اقوام در ایران و نسبت و رابطه ی هویت ملی، قومی و دینی در میان آن ها چگونه است؟ برای پاسخ به این سؤال تمامی دیدارهای آیت الله خامنه ای با مردم و گروه های مختلف از استان های قومیت نشین (جمعاً 97 سخنرانی) با روش تحلیل مضمون موردبررسی قرار گرفته است. چهار مضمون اصلی استخراج شده از بیانات ایشان عبارت اند از: 1- مبانی و اصول برای همزیستی اقوام، 2- اعتقادات و مناسک دینی، 3- روابط و تعلقات فرهنگی اجتماعی، 4- حفظ سرزمین و پیشرفت و مشارکت سیاسی اقتصادی.

Ethnic Relations in Iran in the Thought of Ayatollah Khamenei

One of the main issues in contemporary societies is the way different groups and ethnicities coexist and interact with each other. This issue is also of interest in the Islamic Republic of Iran, where various groups and ethnicities have lived for many years and centuries. The main problem and question of this article is that according to the thought of Ayatollah Khamenei, what is the relationship between ethnic groups in Iran and the relationship between national, ethnic and religious identity among them? To answer this question, all Ayatollah Khamenei's meetings with people and different groups from ethnic provinces (97 speeches in total) have been analyzed using thematic analysis method. The four main themes extracted from his statements are: 1- foundations and principles for ethnic coexistence, 2- religious beliefs and rites (the basis of religious identity), 3- cultural and social relations and relationships (the basis of ethnic identity), 4- preservation of the land and political-economic progress and participation (the basis of national identity).

تبلیغات