آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف: تصمیم گیری در جهان واقعی به دلیل وجود عوامل متنوع و اثرگذار از پیچیدگی بالایی برخوردار است و مسئله تصمیم گیری را برای تصمیم گیران و مدیران ارشد سازمان ها دشوار می سازد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی کاربرد روش شناسی رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری به صورت مطالعه موردی بر تصمیم گیری در خصوص ارتقاء و پیشبرد فروش محصول است. روش شناسی پژوهش: در این پژوهش از رویکرد انتخاب استراتژیک که ازجمله روش های پژوهشی در عملیات نرم محسوب می شود؛ برای تحلیل، ساختاردهی و ایجاد درخت های تصمیم بهره گرفته شده است. همچنین برای انتخاب دقیق سناریوی نهایی تکنیک تحلیل استواری به کار گرفته شده است. جهت ارزشیابی هر سناریو در درخت تصمیم از پرسشنامه استفاده شده است. به این صورت که 40 پرسشنامه توسط تمامی کارکنان یک شرکت دانش بنیان تکمیل شد. پایایی پرسشنامه با شاخص آلفای کرونباخ برابر 0.89 به دست آمد. همچنین این پرسشنامه ها با استفاده از میانگین حسابی تجمیع شدند. یافته ها: این مقاله با ارائه رویکرد ترکیبی انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری توامان به ساختاردهی و انتخاب سناریو نهایی در فرایند تصمیم می پردازد و در بخش آخر به صورت یک مدل پیشنهادی طی مطالعه ای موردی در امر تصمیم گیری در راهکارهای ارتقاء فروش محصولات یک شرکت پیاده سازی شده است. اصالت/ارزش افزوده علمی: پژوهش حاضر درصدد آن است که ضمن بهره گیری از تکنیک های تحقیق در عملیات نرم ازجمله رویکرد انتخاب استراتژیک و تحلیل استواری به ساختاردهی و کمّی سازی تصمیمات این مدل کمک نماید.

تبلیغات