آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

مقاله حاضر با هدف بررسی نقش آموزش از طریق کارگزارهای بومی و غیربومی اجتماعی شدن در مصرف گرایی دانش آموزان نوجوان شهرستان شفت با رویکردی تفسیرگرایانه انجام پذیرفته است. ازاین رو ازنظریات اجتماعی شدن و مصرف نظریه پردازانی مانند بودریلار، سیمل، فرُم، مید، بلومر و کولی استفاده شده است. داده ها از طریق روش کتابخانه ای، میدانی و پیمایش و فنون فیش برداری، مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری و تحلیل گردید. جامعه آماری در مطالعه پیمایشی این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر گروه سنی 18-13ساله شهرستان شفت با تعداد 1693 نفر تشکیل دادند که از این تعداد با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران 313 نفر با شیوه نمونه گیری طبقه بندی نسبی انتخاب شدند. نمونه گیری در مطالعه کیفی نیز با فنون مصاحبه و مشاهده به شیوه نظری در منطقه شفت انجام گردیده است. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد بین اجتماعی شدن از طریق کارگزارهایی چون نگرش معلمان به مصرف گرایی، ارتباط با گروه همسالان، مدگرایی، رسانه های جمعی و گردشگران و مقوله مصرف گرایی دانش آموزان رابطه وجود دارد. نتایج مطالعه ثانویه کیفی در تلفیق با پژوهش کمی نشان داد آموزش از طریق میانجی ها یا کارگزارهای بومی مانند نگرش معلمان و گروه همسالان و کارگزارهای غیربومی مانند نقش گردشگران و رسانه های جمعی بر مصرف گرایی مؤثر است.

Investigating the role of education through indigenous and non-indigenous agents of socialization in consumerism

The present article aims to investigate the role of education through indigenous and non-indigenous agents of socialization in the consumerism of students in Shaft city with an interpretive approach. Hence, theories of socialization and consumption by theorists such as Baudrillard, Simmel, Fromm, Mead, Blumer, and cooley have been used. Data were collected and analyzed through library, field and survey methods and techniques of taking notes, observation, interview and questionnaire. The statistical population in the survey study consisted of all female students in the age group of 13-18 years old in Shaft with 1693 people which 313 people were selected using Cochran's sample size formula by relative classification sampling method. Sampling in the qualitative study was done by interview and observation techniques in a theoretical way in the Shaft area. Findings from the study showed that there is a relationship between socialization through agents such as teachers' attitudes toward consumerism, communication with peers, fashion, parents' attitudes, mass media and tourists, and students' consumerism. The results of the qualitative secondary study in combination with quantitative research showed that education through mediators or indigenous agents such as the attitude of teachers and peer groups and non-indigenous agents such as the role of tourists and mass media is effective on consumerism.

تبلیغات