آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های معلمان مبتلا به فلات شغلی انجام گرفت. روش: این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و رویکرد مرور نظام مند انجام شد. مؤلفه های شناسایی شده از طریق بررسی اسناد و منابع علمی موجود در زمینه فلات شغلی معلمان به دست آمدند. در مجموع 26 منبع انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از منابع علمی موجود از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافته ها: نتایج مطالعه درباره ویژگی های فلات شغلی معلمان منجر به شناسایی 15 مؤلفه شد که عبارتند از: 1- بی میلی و انگیزه پایین نسبت به فعالیت های کاری 2- نگرش منفی به شغل و شرایط شغلی-سازمانی 3- ضعف در سلامت روانی- جسمانی 4- رضایت شغلی پایین 5- عدم توجه به رشد و توسعه شغلی 6- کاهش عملکرد 7- عدم بروز خلاقیت و تنوع در کار 8- حضور منفعلانه در محیط کار 9- حضور نامنظم در محل کار10- ایجاد جو منفی در محیط کار و ترغیب رفتارهای مخرب سازمانی 11- دشواری در تطابق با محیط و شرایط کاری 12- تنبلی آگاهانه 13- نیت ترک شغل 14- پایین بودن حس وفاداری و تعهد به شغل و سازمان و 15- تعامل نامناسب با دانش آموزان. نتیجه گیری: در مجموع مؤلفه ها و نشانگرهای شناسایی شده در این پژوهش حاکی از اثرگذاری منفی فلات شغلی بر ابعاد مختلف روانی- جسمانی و عملکردی معلمان است.

متن

A Reflection on the Characteristics of Teachers with Career Plateau: a Systematic Review

Aim: The current study aimed to determine the characteristics of teachers with career plateau. Method: This study used a qualitative research design and a systematic review approach. Several components of career plateauing have been identified by reviewing the scientific documents and resources in the field of teachers' career plateau. A total of ۲۶ sources were selected and analyzed. Inductive content analysis at three coding phases (i.e., open, axial, selective) was used to analyze the scientific data resources. Results: The current study identified ۱۵ components about the career Plateau characteristics of the teachers, including ۱- Reluctance and low work motivation; ۲- Negative attitude towards job and job-organizational conditions; ۳- Weakness of mental-physical health; ۴- Low job satisfaction; ۵- Lack of attention to career development; ۶- Decreased performance; ۷- Lack of creativity and diversity at work; ۸- Passive presence in the workplace; ۹- Irregular attendance in the workplace; ۱۰- Creating a negative work environment and encouraging disruptive organizational behaviors; ۱۱- Difficulty in adjusting to work environment; ۱۲- Conscious laziness; ۱۳- Intention to leave the job; ۱۴- Low sense of loyalty and commitment to the job and organization; and ۱۵- Poor communication with students. Conclusion: The identified components and indices represent the negative effect of the career plateau on the mental-physical and functional dimensions of the teachers.

تبلیغات