آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه بین ابعاد کیفیت حسابرسی درک شده در تمایلات رفتاری مشتریان خدمات حسابرسی (صاحبکار) است. جامعه آماری این تحقیق اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و مدیر مالی شرکتهای حسابرسی شده توسط موسسات عضو در جامعه حسابداران رسمی ایران بود. در این تحقیق، ابعاد کیفیت حسابرسی از منظر تکنیک، کارکرد و استقلال به عنوان متغیر مستقل و تمایلات رفتاری بازار شامل تکرار خرید خدمات (تمدید قرارداد حسابرسی)، قصد خرید بیشتر (دریافت خدمات غیر حسابرسی)، معرفی موسسه حسابرسی به دیگران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات بنیادی قرار دارد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد گبرمیکائیل (2019) بود. بر اساس روش کوکران 239 پرسشنامه انتخاب و مورد آزمون قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها ابتدا ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و آمار توصیفی بررسی و سپس از رویکرد معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و آزمون های نشانگرهای برازش برای تایید و رد فرضیه های تحقیق استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد کیفیت حسابرسی تکنیکی، کارکردی و استقلال حسابرس با تمایلات رفتاری (تمدید قرارداد حسابرسی، قصد استفاده از خدمات غیر حسابرسی و معرفی مؤسسه حسابرسی به دیگران) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

تبلیغات