آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف: اغلب مدیران بازاریابی فعال در حوزه بانکداری و مالی، درک کاملی از فرایندهای تأثیرگذار بازاریابی ندارند و این مفهوم را فقط برای جذب منابع یا توزیع مصارف بانکی به کار می برند. در واقع آنها دید جامع و مؤثری ندارند و شناخت آنها فقط به حوزه خاصی از بازاریابی محدود می شود و پیامد این محدوداندیشی به شکست تلاش های دپارتمان بازاریابی می انجامد. بنابراین، شناسایی فرایندهای کلیدی بازاریابی در این صنعت می تواند دید مناسبی برای برنامه ریزی در این حوزه در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهد. پژوهش حاضر به دنبال این است که از طریق مطالعات و نظرسنجی از خبرگان دانشگاهی و صنعت بانکداری، مهم ترین فرایندهای بازاریابی بانکی در صنعت بانکداری ایران را شناسایی و رتبه بندی کند. روش: در این پژوهش برای شناسایی فرایندهای بازاریابی، از 27 خبره صنعت بانکداری و دانشگاه درباره میزان اهمیت هر یک از فرایندهای شناسایی شده از طریق پرسش نامه نظرسنجی به عمل آمد. این خبرگان به روش نمونه گیری غیرتصادفی و بر اساس ویژگی های فردی و تخصصی انتخاب شدند. نظرهای جمع آوری شده با استفاده از روش آنتروپی شانون رتبه بندی شدند. یافته ها: بر اساس تحلیل های صورت گرفته، مدیریت سبد محصولات بانکی، مدیریت ارتباط با مشتری، تبلیغات و ارتباطات یکپارچه بازاریابی بانکی، قیمت گذاری و فروش محصولات و خدمات بانکی، مدیریت کانال های توزیع خدمات بانکی، تحلیل بازار بانک و تحقیقات بازاریابی بانکی، مهم ترین فرایندهای بازاریابی بانکی شناسایی شدند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش و مشخص شدن مهم ترین فرایندهای بازاریابی در صنعت بانکی بر اساس نظر خبرگان بانکی، تصمیم گیرندگان این حوزه می توانند در سنجش، ارزیابی و هدف گذاری فعالیت های بازاریابی، به این فرایندها بر اساس اهمیت و اولویت آنها توجه کنند.

تبلیغات