آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

عامل رفتاری اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیریت، موجب عدم تقارن هزینه ها در زمان افزایش و کاهش فروش می شود. پژوهش های قبلی بیشتر به تأثیر علل اقتصادی و علل نظریه نمایندگی بر چسبندگی هزینه ها متمرکز بوده اند، در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر علت رفتاری اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیریت بر افزایش چسبندگی هزینه های توزیع، فروش و اداری پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش را شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1381 تا 1391 تشکیل می دهد. برای آزمون فرضیه ها از مدل بسط یافته اندرسون در پنج حالت استفاده شده است. در مدل اولیه، بدون درنظرگرفتن متغیرهای اقتصادی، متغیرهای مبتنی بر نظریه نمایندگی، اثرات ثابت زمانی و اثرات ثابت صنعت، فقط به بررسی تأثیر اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیریت بر چسبندگی هزینه های توزیع، فروش و اداری پرداخته شد. سپس به ترتیب متغیرهای مذکور در مدل وارد شده و تأثیر آنها بر نتایج مدل مشاهده شد. مطابق یافته ها، تأثیر متغیر اعتمادبه نفس مدیریت بر چسبندگی هزینه های توزیع، فروش و اداری، در مدل اول از 76 درصد به 7/62 درصد در مدل پنجم کاهش یافت. این موضوع نشان می دهد عامل رفتاری اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیریت، موجب افزایش چسبندگی هزینه ها می شود.

تبلیغات