آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن

«آیا ملاک قطع مرور زمان در تعقیب قانونی از اصل جرم‏ می‏باشد یا از شخص مجرم خواهد بود؟»
باید دید امکان تأثیر تعقیبات و اقدامات قانونی مأمورین کشف جرم و ضابطین‏ دادگستری که بر طبق و موازین قانون آئین دادرسی کیفری و سایر قوانین موضوعه جاریه‏ مکلف به تعقیبات و بازرسی‏ها و کشف جرائم در امور جنحه کبیره و جنایات می‏باشند آیا منحصر بوقتی است که مأمورین کشف جرم درباره اشخاص معین بکار برده و خواهند برد و یا آنکه مطلق اقدامات راجع بجرائم هر چند متوجه شخص معین و مشخص نباشد قاطع‏ مرور زمان خواهد بود.
چنانکه بالمثل اگر پس از وقوع جرم مأمورین کشف جرم و ضابطین دادگستری‏ شروع به تفحص و ببازجوئی و بازرسی و معاینات محلی و جلب نظر کارشناسان فنی و قانونی را نمایند و تا مدتی هم شخص و یا اشخاص مرتکب و مجرم بزه یافت نگردند و بهویت متهم پی برده نشود و از تاریخ اصل وقوع بزه انجام یافته تا زمان کشف شخص‏ متهم یا مجرم و یا مرتکب مدتهائی مساوی با مدتهای قانونی بگذرد ولی از آخرین‏ اقدامات و تعقیبات قانونی تا وقتیکه متهم معلوم شده مدتهای مقرر و قانونی نگذشته باشد باز هم میتوان عملیات جاریه را قبل از کشف متهم قاطع مرور زمان دانست یا نه؟
و همچنین در صورتیکه اقدامات و تعقیبات راجع به بعضی از شرکاء و دخالت‏ کنندگان در جرم ارتکابی بعمل آید و پس از گذشتن زمان‏های قانونی از تاریخ وقوع‏ جرم شریک و یا شرکاء دیگری هم بدست آیند آیا میتوان تعقیبات جاریه نسبت باشخاص‏ اولیه را موجب قطع مرور زمان درباره اشخاصیکه اخیرا معلوم و کشف شده‏اند تسری داد یا نه؟
در اینموارد دو عقیده و نظر در میان جامعه قضاة کیفری بوجود آمده.
برخی از قضاة کیفری عقیده دارند که چون در کشورهای مختلفه رویه‏ای اتخاذ شده و از جمله کشور فرانسه تعقیب نسبت باصل جرم را قطع نظر از متهم و یا مظنون‏ بارتکاب قاطع مرور زمان دانسته‏اند و معتقدند باید در ایران با استنباط از اصول کلی‏ و در نظر گرفتن نفع متهم نیز تعقیب راجع باصل جرم را قاطع مرور زمان دانست.
اما دسته دیگر از قضاة و اینجانب با توجه بظاهر ماده 51 از قانون کیفر عمومی‏ که میگوید:
«هرگاه کسی مرتکب جرمی شده در مورد خلاف در ظرف یکسان-در موردنحه در ظرف سه سال و در مورد جنایت در ظرف ده سال جرم او تعقیب نشده باشد دیگر تعقیب از مجرم نمیشود و اگر شروع به تعقیب شده و بجهتی موقوف مانده و مدتهای‏ مذکوره منقضی شود دیگر اعاده تعقیب نخواهد شد.
مبداء مدتهای مذکوره در صورت اولی از تاریخ ارتکاب و در صورت اخیر از تاریخ‏ اقدام تعقیب محسوب است
و همچنین با وضوح ماده 52 از قانون آئین دادرسی کیفری که میگوید. «مستنطق نمیتواند بعذر اینکه متهم یا مجرم مخفی شده است یا اینکه متهم‏ یا مجرم معین نیست تحقیقات خود را موقوف دارد»بعکس عقیده دسته اول از قضاة کیفری‏ با تلفیق دو ماده مذکور تعقیب نسبت باشخاص را مناط قطع مرور زمان قرار داده و بدان‏ عمل نموده‏ایم بویژه از مجموع آراء و رویه‏های دیوانعالی کشور ایران که تا کنون‏ صدور یافته و بمرحله عمل درآمده عملا تا بحال تعقیبات و اقدامات نسبت بشخص‏ و یا اشخاص را قاطع مرور زمان دانسته‏اند که از اینرو نیز امکان تعقیب نسبت بشخص را کاملا و بخوبی میتوان ملاک استنباط قرار داد.

تبلیغات