آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن

بطور مستقیم حق تصرف و سلطه نداشته است.
فرق بین منجزات مریض و وصیت که از جهاتی تماثل و از جهاتی فرق دارند. جهات تماثل:
1-در وصیت ومنجزات مریض نسبت به ثلث صحیح و نسبت به زائد محتاج‏ برصضایت ورثه است.
2-مناط در ثلث در وصیت و منجزات دارائی زمان فوت است نه قبل ناز فوت و موقع انشاء وصیت یا منجزات.
3-هر گاه وصیت باموری بوده کهزائد از ثلث بوده یا منجزاتی مریض داشته که‏ زائد از ثلث است در هر دو مورد مراعات رضایت ورثه در مازاد از ثلث باید منظور شود.
جهات فرق:
1-منجزات نسبت بشخص مریض نافذ و قابل عدول نیست بخلاف وصیت که قابل عدول و وصیت بنحو دیگری است.
2-در معاملات محالاتی و بیع مریض باید شرائط اساسی معاملات مزبور را در منجزات رعایت نماید بخلاف وصیت.
3-در منجزاتی که از طرف مریض انجام شود و قبلا نسبت بهمان منجزات وصیت شده باشد منجزات مقدم بر وصیت است زیرا بمنزله عدول از آنست.
4-در صورتیکه منجزات زائد از ثلث باشد فقط ورثه حق رد آنرا دارد ولی شخص مریض‏ حق الغاء آنرا ندارد بخلاف وصیت که شخص موصی هم حق انصراف از آنرا دارد.
ضیاء الدین نقابت‏
آیا مجازات حبس از یکسال تا پنج سال جنحه است‏ یا جنایت؟
در فصل دومقانون مجازات عمومی جرم از حیث شدت و ضعف بچهار نوع-جنایت‏ جنحه مهم.جنحه کوچک و خلاف تقسیم شده و رد ماده 8 مجارات جنایت را اعدام حبس‏ با اعمال شاقه-حبس موقت با اعمال شاقه-حبس مجرد تبعید و محرومیت از حقوق اجتماعی قرار داده وچون در مجازات‏های مزبور بعد از کلمه حبس وصف خاصی از قبیل مجرد یا اعمال شاقه بیان‏ شده است البته مطلق حبس بدون یکی از اوصاف نامبرده جنائی نیست.
اشتباهی که برای بعضیازدادستانها و بازپرس‏ها رخ داده از حیث زائد بودن مجازات‏ بر 3 سال است و بذیل؟؟؟مجازات عمومی استناد میکنندکه گفته است مدت حبس تأدیبی از روز 11 تا سه‏سال است و چون مجازات فوق از یکسال تا پنجسال است آنرا جنائی میدانند (شق«د»از ماده قانون انحصار تجارت مصوبه 1311)و باقتضای جنائی دانستن آن‏ در توقیف متهم و ارجاع کار بدیوان جنائی اقدام میکنندو حال آنکه مدت حبس نوعحبس را تغییر نمیدهد زیرا در مورد زیرا در مورد ماده 25 اصلاحی مصوبه خردادماه 1310 در صورت تکرار حرم میزان‏ مجازات حبس تأدیبی تا 6 سال ممکن است ترقی کند و دادگاه جنحه حکم 6 سال حبس تأدیبی‏ بدهد پس اولا طول زمان حبس نوع حبس را تغییر نمیدهد ثانیا الحاق کلمه مجرد یا اعمال‏ شاقه بمطلق حبس تفسیر و تغییر قانون است خارج از وظیفه قوه قضائیه و طبق قانون اساسی ممنوع‏ است ثالثا حبس مطلق محمول بحبس تأدیبی است و این احتمال بنفع متهم و اصولا مجاز است. در اینصورت دیوانجنائی صلاحیت رسیدگی ندارد.
انتظار دارم آقایانی که غیر از این عقیده دارند عقاید خود را از لحاظ اهمیت موضوع‏ مرقوم دارند بخصوص در اینموقع که بحمداله دیوان کیفر کارکنان دولت منحل گردیده و باید کارهای‏ جنحه بمحاکم جنحه وکارهای جنائی بدیوان جنائی ارجاع شود این بحث مورد ابتلا و همه روزه‏ مورد عمل خواهد بود.
قوانین
شماره 13440 21ر7ر31
19-لایحه قانونی سازمان دادسرای انتظامی قضات
تاریخ انتشار 26 مهر در روزنامه رسمی
ماده 1-اداره نظارت محل و بجای آن در معیت دادگاه انتظامی دادسرائی بنام‏ دادسرای انتظامی قضات تشکیل میشود. ماده 2-دادسرای اتظامی قضات بیست دادیار و باندازه کافی عضو دفتری‏ خواهد داشت که علاوه بر وظائف و تکالیف دفتری دادسرا آمار امور قضائی را نیز تهیه وتنظیم می‏نماید.
ماده 3-دادستان دادسرای مزبور بانتخاب وزیر دادگستری و صدور فرمان همایونی‏ منصوب می‏شود و بایستی دارای شرایط ذیل باشد:
1-کمتر از پایه ده قضائی نداشته باشد.
2-بیست سال سابقه خدمت در دادگاها حداکثر پایه دادیاران دادسرای انتظامی‏نه قضائی خواهد بود.
3-عدم محکومیّت از تنزل رتبه ببالا در دوره ده ساله خدمت اخیر.
4-داشتن لااقل 50 سال سن.
ماده 4-دادستان دادسرای مزبور پس از انتخاب از طرف وزارت دادگستری و انتصاب‏ بموجب فرمان همایونی قابل عزل و تغییر و تبدیل نخواهد بود مگر با پیشنهاد وزارت دادگستری و تصویب‏ هیئت مذکور در ماده 15 لایحه قانونی مورخ 29ر6ر31.

تبلیغات