نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن

 

همانطور که برای هر شخص حقیقی در طی طول سنین بهترین لحظه عمر هنگامیست که‏ دوران کودکی را پایان داده برشد قانونی میرسد و زمام امور خود را بدست گرفته وارد زندگانی و خدمات اجتماعی میشود.یک شخص حقوقی یا جامعه هم با ارزش‏ترین ازمنه موجودیت خود را روزی‏ میداند که مستقلا بانجام وظائف و تکالیف قانونی یا اجتماعی خود قادرگردد.
بشریت حتی در همان ایامی که بحکایت تاریخ در غارها و بیغوله‏ها میزیست و هنوز بفوائد تشکیل اجتماع و ملیت پی‏نبرده بود برای دفاع از حدود و حقوق طبیعی که داشت بحکم ضرورت‏ ناچار از توسل بقدرت اطلاع و بیان افراد بصیر خود بود و از اینجاست که میتوان تاریخ پیدایش‏ و کل و عنوان نمایندگی و وکالت را مبدأ گرفت و دانست که در جوامع بشری همیشه وکلا از عناصر برجسته و میرز اجتماع شناخته میشدند.
چگونگی تحولات این شغل شریف وحالات متنوع مشتغلین باین حرفه ذیقیمت از بدو تاریخ تا قرن معاصر در کشورهای مختلفه دنیای متمدن گوناگون و در ایران عزیز(که مهد پرورش‏ وتنعم نیاکان ما و ماست)نیز چه قبل از ظهور نور اسلام و چه بعد از آن تا عصر استقرار مشروطیت‏ هر کدام تاریخی جداگانه دارد.همچنین کیفیت اجتماعات خصوصی کوچک و بزرگ وکلا در دوره‏ مشروطیت که منتهی بتشکیل کانون بصورت فعلی گردید دارای سابقه و تفصیلی است که هر قسمت در جای خود هم شیرین و هم شنیدنیست و نسبت بهر کدام در آینده بسط مقال خواهد شد.
نیجه آنکه این مؤسسه مفید که یکی از ارکان دستگاه قضائی کشور است.از نظراحتیاج عامه و بینوایان براهنمائی و معاضدت قضائی بصورتی ساده و مختصر در بحبوحه دوره دیکتاتوری‏ بیست ساله گذشته بوجود آمد و امور آنرا خاص جریان میداد که چون کافی نبود تغییر یافت‏ و بالاخره بوضع قانون وکالت مصوب بهمن ماه 1315 منتهی گردید.
این قانون که از همان ابتدا باوضع شغلی و شخصی افراد این جامعه غیر متناسب و مستلزم‏ محرومیتهای ناروائی بود با شدت خفقانی که در محیط وقت وجود داشت مورد اعتراض شدید وکلا واقع گردید و بکرات تغییر و لااقل اصلاح مواد موهن و تبدیل آن بمقررات متناسب دیگر از طرف‏ هیئت‏های مدیره کانون تقاضا شد و در وهله اخیر بعد از تدوین و اصلاح مواد لازمه و شور و تصویب‏ آن در کمیسیونهای متشکل از شخصیتهای عالی مقام قضائی بصورت لایحه قانونی بمجلس شورای ملی‏ پیشنهاد شد ولی آنچه بجائی نرسید فریاد بود و تشنجات سیاسی(که ناشین از تحریکات بیگانگان‏ و محیط را همواره آشفته میداشت)لایحه ضروری مزبور را در کمیسیون مربوطه مدفون و کان لم یکن گذاشت.
حقیقتاً تصور نمیرفت که جریان تحولات متناوب کشور دارای نخست وزیری شود که دکتر عالی رتبه در حقوق بوده نظر بمقتضیات وقت مهبط اختیارات و مجاز در وضع و اصلاح قوانین‏ شود و در ضمن اصلاح امور قضائی متوجه تذکرات مفیده هیئت مدیره کانون وکلا و وضع خجلت آور جامعه وکالت گردد.
این پیش آمد طلیه نجات وکلا از مضیقه‏ها و بیمورد و محرومیت‏ها بوده و برای عملی‏ شدن آن ماده واحده‏ای که در قسمت اخبار کانون این شماره مندرج است تدوین گردید و روز 4 شنبه‏ 14 آبانماه 1331(که جلسه فوق العاده هیئت مدیره برای پذیرائی از جناب آقای لطفی وزیر محترم دادگستری منعقد بود)بایشان تقدیم شد و ایشان بعد از مذاکرات و مشاوره‏ای که حضورا بعمل‏ آوردند لزوم تصویب آنرا معتقد شده قبول کردند شخصا آنرا بجناب آقای دکتر مصدق تقدیم نمایند که جریان خود را طی نموده بصورت لایحه قانونی تصویب و اجرا گردد.
وجود شخصیتی مانند جناب آقای لطفی در رأس سازمان قضائی کشور تأئید غیبی این‏ اقدام بشمار است.
ایشان با داشتن تحصیلات عالیه و عمیقه قدیم توأم با اطلاعات جدید(و سابقه خدمت‏ بعالم مطبوعات با نشر مجله‏ئی مخصوص برای ترویج اتحاد عالم اسلام)بخدمات قضائی وارد شده‏ از ریاست دادگاه بخش و شهرستان و استان گرفته تا ریاست شعبه دیوان عالی کشور درجات ارتقاء را متناوبا طی کرده‏اند.
بدیهی است یک چنین شخصی که عملا باجریانات مختلف و تماس با افراد وکلا و اهمیت‏ جامعه وکالت مواجه بوده تجاربی متمادی دارد بیشتر از دیگران بنواقص قانون وکالت واقف‏ میباشد و تعجبی نیست اگر شخصا باینکار توجه و اقدام نمایند.
این پیشنهاد فعلا در جریان شور و اصلاح است و کانون وکلا که برای روز 14 آبان‏ ارزش تاریخی قائل است باسپاسگذاری تسریع در تصویب و اجرای آنرا انتظار دارد

تبلیغات