نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

واگذاری تحقیقات به ضابطین توسط دادگاه کیفری استان
سؤال: آیا دادگاه کیفری استان می¬تواند بعضی از تحقیقات را به دادسرا یا ضابطان واگذار کند؟
پاسخ: جرایم در صلاحیت دادگاه کیفری استان به دو دسته تقسیم می¬شوند: دسته اول با صدور کیفر خواست از سوی دادسرای شهرستان مربوطه که صلاحیت کشف جرم و تحقیقات مقدماتی و اقامه دعوا را دارد در مرجع مذکور مطرح می¬شود که طبق قانون در صورت تکمیل نبودن تحقیقات،دادگاه تقاضای تکمیل آن را از دادسرای صالح مذکور می-نماید.(قسمت دوم ماده (15) آیین¬نامه اصلاحی) دسته دوم بر طبق تبصره "3" ماده (3) قانون اصلاحی مستقیماً در دادگاه کیفری استان مطرح می¬گردند.(حد زنا و لواط) در خصوص این جرایم تحقیقات مقدماتی نمی¬تواند از سوی دادسرا و ضابطان صورت پذیرد و در واقع قضات دادگاه به جای بازپرس تحقیقات مقدماتی را انجام می¬دهند، و به جز این افراد کسی حق تحقیقات مقدماتی ندارد.
تحقق جرایم توأم تحت صلاحیت مستقیم دادگاه و دادسرا
سؤال: هر گاه جرایم موضوع تبصره "3" ماده (3) قانون اصلاحی که مستقیماً در دادگاه کیفری استان مطرح می¬گردد همراه با جرایمی ارتکاب یافته باشد که نیاز به صدور کیفر خواست می¬باشد، تکلیف دادگاه کیفری استان چیست؟
پاسخ: با توجه به تبصره "3" ماده (3) قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه¬های عمومی و انقلاب در صورتی که جرایم دیگری همراه با این جرایم (زنا و لواط) ارتکاب یافته باشد، پس از تحقیقات دادسرا و با صدور کیفر خواست به مرجع صالح ارسال می¬گردد.
نحوه رسیدگی به جرایم موضوع صلاحیت دادگاه عمومی شهرستان در حوزه دادگاه بخش
سؤال:نحوه رسیدگی به جرایم غیر مربوط به کیفری استان در حوزه بخش چگونه است؟
پاسخ: در دادگاه بخش نسبت به جرایمی که در صلاحیت دادگاه کیفری استان نیست طبق تبصره "6" ماده (3) قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه¬های عمومی و انقلاب مستقیماً رسیدگی شده و رأی صادر می¬شود.
مرجع تحقیقات مقدماتی جرایم مهم
سؤال: تحقیقات مقدماتی جرایم مهم با دادگاه کیفری استان است یا دادسرای محل وقوع جرم؟
پاسخ:تحقیقات مقدماتی جرایم مهم که در صلاحیت دادگاه کیفری استان می¬باشد بدواً در دادسرای محل وقوع به انجام رسیده و پرونده با کیفر خواست به دادگاه صالح ارسال می¬گردد، لیکن در مواردی که پرونده باید مستقیماً در دادگاه مطرح شود، تحقیقات مقدماتی نیز توسط دادگاه به عمل می¬آید و ارجاع تحقیقات مقدماتی پرونده به دادسرا مجاز نیست.

تبلیغات