نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

در کیفر خواست شفاهی، دادستان باید از متهم تأمین اخذ نماید.
شماره و تاریخ نظریه: 59140/7- 24/6/1381
سؤال: در کیفرخواست شفاهی وظیفه اخذ تأمین به عهده دادسرا و قاضی تحقیق است یا دادگاه یا اجرای احکام؟
نظریه اداره حقوقی
به صراحت ماده (40) قانون آیین دادرسی کیفری، در کیفر خواست شفاهی باید قبلاً دادستان از متهم تأمین اخذ کند. در صورتی که متهم با کیفر خواست شفاهی بدون اخذ تأمین، به دادگاه معرفی شده باشد، دادگاه هم طبق تبصره ماده (169) قانون آیین دادرسی کیفری، به تقاضای دادستان می¬تواند از متهم تأمین بگیرد.
در صورت ارسال پرونده از دادگاه به دادسرا به لحاظ فرار مجدد متهم تشدید قرار تأمین بلامانع است
شماره و تاریخ نظریه: 2457/7-27/3/1381
سؤال: در محاکم نظامی معمولاً پرونده¬های فرار از خدمت پس از صدور قرار تأمین و آزادی متهم با قرار مجرمیت و کیفر خواست به دادگاه ارسال می¬شود و پس از احضار متهم از سوی دادگاه یگان اعلام می¬نماید متهم مجدداً فرار کرده و دادگاه هم پرونده را جهت رفع نقص به دادسرا اعاده می¬نماید.
سؤال 1: با توجه به این¬که دادگاه فقط به عنوان رفع نقص پرونده را اعاده می¬نمایند آیا دادسرا می¬تواند قرار تأمین سابق را تشدید نموده یا قرار تأمین جداگانه¬ای صادر نماید؟
سؤال 2: آیا برای تشدید تأمین و صدور قرار تأمین مجدد با توجه به جرم مجدد نیاز به کسب اجازه قضات دادسرا از دادگاه می¬باشد؟
سؤال 3: آیا دادگاه در این گونه موارد مکلف به تعیین نوع تأمین یا تشدید تأمین می¬باشد؟
سؤال 4: در صورتی که دادگاه پرونده را به منظور رفع نقص به دادسرا ارسال کند و قاضی دادسرا پس از تفهیم اتهام فرار مجدد، تأمین اخذ نماید با توجه به صورت مسأله آیا مرتکب تخلف انتظامی شده است یا خیر؟
نظریه اداره حقوقی
با عنایت به ماده (47) قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 و ماده (54) و ماده (183) قانون آیین دادرسی دادگاه¬های عمومی و انقلاب در امور کیفری و نیز ماده (197) قانون آیین دادرسی کیفری که در محاکم نظامی قابل اعمال است به جرایم متعدد متهم اعم از این که جرایم مشابه باشند یا مختلف باید در یک دادگاه رسیدگی شود مگر این که از صلاحیت ذاتی آن دادگاه خارج باشد و اعاده پرونده از سوی دادگاه نظامی 2 به علت کشف بزه جدید متهم به همین جهت بوده (فرار برای مرتبه دوم)، بنابراین دادسرای مربوطه بایستی با تعقیب مجدد متهم و رعایت مقررات یاد شده و احیاناً تشدید تأمین و اصلاح کیفر خواست صادره، پرونده را تکمیلاً به دادگاه مرجوع الیه ارسال دارد.

تبلیغات