چکیده

آیت‌الله سید مصطفی خمینی در سال 1309 ش. در محله عشق‌علی، یکی از محلات قدیمی قم پا به عرصه وجود گذاشت. مصطفی نام پدربزرگش بود. که سال‌ها قبل در راه مبارزه با ستم به شهادت رسید.

متن

   پس از اتمام دبستان با تشویق پدر، تحصیلات طلبگی را آغاز نمود. دوران مقدماتی طلبگی او 8 تا 10 سال طول می‌کشید، ولی این طلبه جوان طی 7 سال آن را به اتمام رساند. آقامصطفی خمینی در 17 سالگی معمم شد. از همان اوان جوانی به نماز جماعت حساس بود و به خودسازی توجه زیادی داشت. از رفاه و لذایذ دنیوی چشم می‌پوشید و اجازه نمی‌داد نفس کامجو، او را به تن‌پروری عادت دهد. 22 ساله بود که با دختر آیت‌الله حاج شیخ مرتضی حائری، نوه حاج شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم ازدواج کرد. 30 سال داشت که از مراجع وقت (امام خمینی و دیگران)‌ اجازه اجتهاد گرفت.
سیدمصطفی قبل از شروع نهضت امام خمینی تا حدودی با جریان‌های سیاسی جامعه آشنایی داشت و نسبت به جریان‌های مذهبی، همفکری و گرایش نشان می‌داد. او با رهبر جمعیت فداییان اسلام یعنی سیدمجتبی نواب صفوی آشنایی داشت و در جلسات آن جمعیت شرکت می‌کرد. این آشنایی موجب شد که از همان دوران جوانی توجه خاصی به مبارزه با رژیم پهلوی داشته باشد.
آیت‌الله مصطفی خمینی پس از بازگشت از عتبات و از 15 خرداد 1342 به طور جدی و همه‌جانبه وارد نهضت شد و تا پایان حیاتش لحظه‌ای از آن دور نماند.
با تبعید امام در 13 آبان 1343 مصطفی نیز توسط ساواک قم دستگیر گردید و به شهربانی قم و سپس ساواک تحویل شد.
ایشان را ساعت 5 بعد از ظهر به زندان قزل‌قلعه در تهران انتقال دادند. او 57 روز در سلول انفرادی بود و بازجویی‌اش 9 روز طول کشید.
بالاخره سید مصطفی خمینی روز 8/10/1343 از زندان آزاد شد و فردای آن وارد قم شد و پنج روز بعد مجددا دستگیر و به ترکیه تبعید شد و تا پایان عمر همراه پدر به مبارزه ادامه داد.
سرانجام در سحرگاه یکشنبه اول آبان 1356 در سن 47 سالگی بعد از خروج یک میهمان ناشناس، اطرافیان در اتاق ایشان با پیکر بی‌جان مصطفی روبه‌رو می‌شوند.
امام خمینی در مورد آن بزرگوار، جمله‌ای گفتند که از آن می‌توان به عظمت علمی ایشان پی برد: مصطفی امید آینده اسلام بود.
کسب درجه اجتهاد در جوانی‌، تالیفات متعدد، تفسیر قرآن و... همگی بر احاطه علمی ایشان به موضوعات مختلف علوم اسلامی دلالت می‌کرد.
مرگ مشکوک ایشان نه‌تنها روند روبه جلوی انقلاب را سرعت بخشید، بلکه برانگیزه و اهداف مردم متدین و انقلابی در قیام 19 دی که دفاع از ساحت مقدس رهبری و مرجعیت امام خمینی بود تاثیر عمیق بر جا گذاشت.
منابع:
1. ستاره صبح انقلاب، روح‌الله حسینیان، تهران، مرکز اسناد انقلاب، 1379.
2. زندگینامه و مبارزات آیت‌الله سید مصطفی خمینی، سجاد راعی گلوجه، تهران، عروج، 1384.
3. جایگاه قیام 19 دی 1356 در پیروزی انقلاب اسلامی، ابراهیم طالبی دارابی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1378، صص 52 47.

پنجشنبه 12 دی 1387
            

  

تبلیغات