تحول اداری

تحول اداری

تحول اداری 1382شماره 41 و 42

مقالات

۲.

گفتگو: نقش مشاوران مدیریت در برنامه تحول اداری: فرصتها، چالشها، انتظارات و راهکارها (بخش دوم)

۳.

نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 645 تعداد دانلود : 272
با پیشرفت فزاینده انسان رابطه بین دولتها و ملتها در حال دگرگونی و تعریف مجدد است . دولتها برای بهبود کیفیت خدمات ، باید در برابر تحقق اهداف خود پاسخگوی مردم باشند . نظر به اینکه خدمات در بخش دولتی تفاوتهای عمده ای با ارائه محصول در بخش خصوصی دارد و خدمات در بخش دولتی ، خارج از نظارت مستقیم مدیریت به مردم و شهروندان است ، و این خدمات پس از ارائه قابل بازرسی و فرخوانی نیست و یا در شکل حداقل خود ارائه می شود ، و در نهایت در بخش دولتی مشتری تحت تاثیر رفتار ارائه کننده خدمت است .
۴.

بررسی وضعیت آموزشی کارشناسان آموزش ضمن خدمت بخش دولتی و طراحی الگوی مناسب

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 704 تعداد دانلود : 898
از جمله عوامل مؤثر در کارایی و اثر بخشی کارکنان دولت ، توانایی و مهارتهای شغلی کارشناسان آموزش (متصدیان سمت های کارشناسی آموزش) است ، و وظیفه آنان برنامه ریزی ، اجرا و ارزشیابی آموزشهای ضمن خدمت است . در این پژوهش ضمن بررسی وضعیت آموزشی (رشته تحصیلی ، موقع تحصیلی) کارشناسان آموزش ضمن خدمت ، الگوی آموزشی آنان را نیز طراحی و تدوین کرده ایم . روش تحقیق از نوع پیمایشی (توصیفی) است و کلیه متصدیان سمت های کارشناسی آموزش دستگاههای اجرایی در ستاد وزارتخانه ها و سازمانهای وابسته به نها ریاست جمهوری جامعه آماری تحقیق را شکل می دهند .
۵.

نقش آموزش کارکنان در ترویج فرهنگ تکریم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 653 تعداد دانلود : 882
سازمانهای برتر و موفق امروزی به مشتری و ارباب رجوع به منزله عامل اساسی رقابت توجه دارند و برای کسب اعتبار و حیثیت اجتماعی با طراحی ساز و کارهای مناسب دائما خواسته ها و دیدگاههای ارباب رجوع و مشتری را دریافت و بر آن اساس راهبردی را انتخاب می کنند . مشتریان و ارباب رجوع سازمانها در مقام یکی از ذی نفعان مهم بایستی مورد احترام و تکریم قرار گیرند . اینکه سازمان به صورت یکپارچه و هماهنگ برای ارباب رجوع و مشتری اهمیت قائل شود و بدان احترام بگذارد یک شبه به وجود نمی آید ، بلکه این امر فرایندی است که نیاز به تغییر نگرش و در نهایت ترویج فرهنگ تکریم ارباب رجوع دارد .
۶.

مؤلفه های اثربخشی تیمهای کاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 117 تعداد دانلود : 855
سازمانها برای ارتقای سطح بهره وری و کسب رضایت کارکنان و مشتریان از روشهای مختلف مدیریت مشارکتی سود می جویند . تیمهای کاری یکی از این روشهاست . در این مقاله ابتدا مفهوم و مبانی تیمهای کاری ، تفاوت آن با گروه و جایگاه آن در نظام مشارکتی مطالعه شده است . آن گاه شاخصهای سنجش میزان موفقیت تیمها بیان ، و عوامل و شر ایط تاثیر گذار در موفقیت آنها را با اشاره بر ویژگیهای تیمهای اثر بخش تبیین کرده ایم . موانع اجرایی تیمهای کاری را از دو بعد ساختاری و فرهنگی بررسی و راهکارهایی برای رفع آن موانع ارائه شده است .
۷.

ارزشهای اخلاقی در سازمان: موثرترین عامل پیشبرد برنامه اصلاحات اداری

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 966 تعداد دانلود : 242
منظور از نظام اداری ، ساختار برنامه ریزی ، سازماندهی و نهادینه شده مجموعه ای از نهادها ، سازمانها ، تاسیسات و شالوده های اداری و تشکیلات کلان دولت است که مجموعه وظایف ، تکالیف ، عملیات و برنامه های دولت را به منظور اعمال حاکمیت یا تصدی برای تحقق سلسله ای از مقاصد و اهداف معین به اجرا در می آورد . نظام اداری کشور برایند عملکرد مجموعه پیچیده ای از ابزارهای سازمانی ، تشکیلاتی است و نیز مجموعه ای از نیروی انسانی در سطوح مختلف مهارتها ، تخصصها و صلاحیتهاست .
۸.

تصمیم گیری آن چیزی نیست که شما فکر می کنید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 875 تعداد دانلود : 786
چگونه باید تصمیم گیری کرد ؟ ابتدا باید مشکل را تشخیص داد سپس عوامل مشکل آفرین را مشخص کرد ، در پی آن باید طراحی راه حلهای احتمالی بهترین راه حل را برگزید و البته باید راه حل انتخاب شده را به مرحله اجرا گذاشت . مراحل فوق فرایند تصمیم گیری عقلایی را به ذهن متبادر می سازد که بیشتر بر پایه تفر اولیه بنا شده است . اما پرسش این است که آیا افراد و سازمانها همواره این گونه تصمیم گیری می کنند ؟ بدیهی است که همواره چنین نبوده ، رویکردهای مختلفی برای تصمیم گیری سراغ داریم .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱