دانش و توسعه

دانش و توسعه

دانش و توسعه 1378 شماره 10

مقالات

۱.

موقعیت و پایگاه اجتماعی

کلید واژه ها: پایگاه شغلی سازمانها موقعیت پایگاه اجتماعی ذخائر مهارت‌ها صلاحیتها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 659
هر موقعیتی را پایگاههایی است که افراد بنا به اطلاعات، ذخایر، جربزه شخصی و گاه بر حسب تقدیر در یکی از آنها قرار می گیرند. در یک بنگاه ضمن این که اهداف از نظر اهمیت رده بندی شده و ابزار تحقق آنها نیز مشخص شد، موقعیتها که وسایل سازمانی تحقق اهداف هستند، قشربندی می شوند و هرچه یک بنگاه عریض و طویلتر باشد پایه های هرم پایگاهها وسیع تر خواهد بود.
۲.

درآمدی بر طراحی یک نظام اقتصادی بر محور تعاون

نویسنده:

کلید واژه ها: عدالت دولت انگیزه نظام اقتصادی نظام تعاونی آزادی اقتصادی مالکیت بر ابزارهای تولید ک عنصر یک رای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 147
در این مقاله سعی کرده ایم نگرش جدیدی را در خصوص کارکرد بنگاههای تعاونی اعمال نموده و تعاونی را به عنوان یک نظام اقتصادی که می تواند در بردارنده همه ویژگیهای نظامهای رایج اقتصادی باشد مورد مطالعه قرار دهیم.
۳.

بررسی رابطه بین رضایت مندی شغلی و عملکرد معلمین در مدارس راهنمایی منطقه طرقبه (مشهد)

کلید واژه ها: حقوق ترفیع عملکرد رضایتمندی شغلی غرامت همتایان ناحیه زیردست

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 185
ارتقاء عملکرد معلمان هدفی است که مدیران اجرایی همواره تمایل دارند به طور مشخص و قابل اطمینانی راههای دست یابی به آن را دریابند. در این تحقیق، محقق رضایت مندی شغلی را به عنوان یکی از مولفه های مهم تاثیرگذار در سطح عملکرد معلمین تلقی کرده است و به بررسی رابطه بین رضایت مندی شغلی و عملکرد معلمین در مداریس راهنمایی منطقه طرقبه پرداخته است، تا بدین طریق مشخصه های خشنودی شغلی که بیشترین تاثیر را در ارتقاء عملکرد معلمین دارند شناسایی گردد و مورد استفاده دست اندرکاران محترم در نظام آموزش و پرورش قرار گیرند.
۴.

گزینه سیاستهای راهبردی رشد درون گرا و اثرات بحرانهای خارجی تجارب کشورهای شرق آسیا

نویسنده:

کلید واژه ها: رشد درون زا توسعه پایدار و فراگیر بومی شدن فن آوری همگرایی اقتصادی در منطقه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 606
در سالهای اخیر مسائل بازسازی اقتصادی با جهت گیری رسدن به رشد مستمر و فراگیر و بلندمدت در ستور کار مسؤولان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. شکتس راهبردهای توسعه اقتصادی بر پایه الگوهای رشدگرا در دو برنامه عمرانی قبل از انقلاب اسلامی در ایران و هم چنین کشورهای آمریکای لاتین و عدم توفیق دست یابی به رشد پایدار و فراگیر توام با کاهش شکاف درآمدی بین گروههای مختلف به عنوان ضعف اساسی راهبرد سیاست جانشینی واردات و الگوی رشد نئوکلاسیکها به عنوان تجارب ناموفق می تواند مورد بحث و بررسی قرار گرفته شود.
۵.

الگوبرداری از بهترینها

کلید واژه ها: الگو براری از بهترین ها مهندسی همزمان در مرحله طراحی و ساخت مهندسی مستقیم تولید بموقع مرحله برنامه ریزی محصول مرحله طراحی محصول مرحله تولید محصول مهندسی مجرد مهندسی معکوس مدیریت کیفیت جوامع

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 415
همپای پیشرفت و گسترش تجارت جهانی ورود به بازار با توجه به رقابت فشرده روز به روز دشوارتر می شود. حفظ بازارهای صادراتی و ورود کشورهای جدید در بازار جهانی، توسعه بازاریابی را به دنبال داشته است و امروزه هیچ کشوری از این حقیقت غافل نیست که بدون شناخت شرایط بازار بین المللی، نفوذ در ‌آن غیر ممکن است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱