مطالعات مدیریت راهبردی

مطالعات مدیریت راهبردی

مطالعات مدیریت راهبردی سال نهم تابستان 1397 شماره 34 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

یکپارچه سازی رویکرد راهبردی و بازاریابی خلق ارزش پایدار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دیدگاه راهبردی دیدگاه بازاریابی خلق ارزش پایدار مشتری هوشمندی سیستم اطلاعات بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 283 تعداد دانلود : 666
 از عناصر مهم راهبرد کسب و کار شرکتهای بازار محور درک ارزش های مشتریان است. هدف پژوهش حاضر ارائه دیدگاه یکپارچه مفهوم ارزش مشتری با استفاده از برقراری ارتباط میان دیدگاه راهبردی (ارزش مشتری از منظر شرکت) و دیدگاه بازاریابی (ارزش مشتری از منظر مشتری) است؛ هدف دیگر پژوهش، تعیین اولویت های خلق ارزش پایدار بر اساس سیستم اطلاعات هوشمند بازاریابی بر اساس نظریه نمودارسازی است. در این پژوهش بر اساس مطالعه مبانی نظری ابتدا با اتکا به سه گروه از پژوهش ها در زمینه بازاریابی، راهبرد و کسب مزیت رقابتی تلاش شد مدل یکپارچگی خلق ارزش پایدار بر اساس سیستم اطلاعات هوشمند بازاریابی تدوین شود. سپس بر اساس مشارکت 10 نفر از متخصصان حوزه بازاریابی، شاخص های مدل تدوین شد و گزینه های اجرای سیستم اطلاعات هوشمند بازاریابی به صورت ماتریسی و تحلیل تئوری موردبررسی قرار گرفت. لذا، شاخص انتظارات مشتریان، بیان ارزش بر اساس دیدگاه بازاریابی مهم ترین شاخص مدل است. همچنین از میان سه گزینه منابع داخلی، بازاریابی هوشمند و تحقیقات بازاریابی به عنوان گزینه های سیستم اطلاعات هوشمند بازاریابی، مشخص شد، تحقیقات بازاریابی به عنوان اولویت اول در جهت تسهیل اجرای سیستم بازاریابی اطلاعات هوشمند به منظور خلق ارزش پایدار باید مدنظر قرار گیرد.  
۲.

تدوین راهبردهای تکامل فرهنگ سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تکامل فرهنگی فرهنگ سازمانی نظریه خط گسل مدل سازی مِمِتیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 494 تعداد دانلود : 588
 یکی از مشکلات دیرینه در پژوهش های فرهنگ و تأثیر رفتار انسان ها در تغییرات فرهنگی، پیش بینی نحوه انتشار و تکامل این مفهوم پویاست. واژه مِم (خرده فرهنگ) پایه ای برای توصیف گسترش افکار، عقاید و پدیده های فرهنگی بر پایه اصول تکاملی برای کاربرد و مدل سازی به روش مِمِتیک است. روش عامل مبنا مدلی است شامل یک یا چند عامل به همراه محیطی که عامل ها در آن قرارگرفته اند؛ به نحوی که امکان ایجاد تعامل، ارتباط و تصمیم گیری برای عامل ها فراهم کرده و می تواند با تقریب خوبی نتیجه تعاملات را پس از تعداد مشخصی برخورد مشخص نماید. این مقاله به فرهنگ سازمانی  و نحوه تکامل آن پرداخته است. نظریه قدرت خط گسل یکی از  مدل های محاسباتی پویای فرهنگ سازمانی است که تأثیر میزان شباهت خصوصیات افراد را در همبستگی تیمی و فرهنگ هم افزایی نشان می دهد. در این تحقیق با توجه به اینکه خروجی های این تحقیق تصویری از تأثیر عوامل مختلف در تغییرات فرهنگ سازمانی به دست می دهد، می تواند به برنامه ریزی راهبردی سازمان کمک شایانی داشته باشد.
۳.

تبیین روحیه فرهنگی تواناسازی و ادراک توانمندی مدیران آموزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: روحیه ی تواناسازی ادراک توانمندی مدیران آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 55 تعداد دانلود : 96
هدف مقاله تبیین روحیه ی تواناسازی با ادراک توانمندی مدیران آموزشی دانشگاه ها است. لذا برای بررسی متغیر روحیه ی تواناسازی هشت مؤلفه روشنی اهداف، روحیه، رفتار عادلانه، مشارکت، کار تیمی، شناخت و قدردانی، ارتباطات، محیط کار سالم و برای بررسی متغیر ادراک توانمندی پنج مؤلفه خوداثربخشی، خودسامانی، معناداری، تأثیر و اعتماد مورد توجه قرار گرفت. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پس رویدادی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1392-1391 می باشند که تعداد آنها برابر 160 نفر و از این تعداد 113 حجم نمونه تحقیق به روش طبقه بندی تصادفی تشکیل می دهند. در راستای آزمون فرضیات تحقیق به جمع آوری داده ها به صورت کتابخانه ای و میدانی اقدام شد. در جمع آوری داده های میدانی از ابزار اندازه گیری پرسشنامه استفاده شده است. تحقیق دارای دو پرسشنامه تواناسازی با 53 گویه با طیف لیکرت است. نتایج این پژوهش نشان داد که روحیه ی تواناسازی بر ادراک توانمندی مدیران آموزشی دانشگاه شهید بهشتی تأثیر مستقیم دارد. همچنین هر یک از مؤلفه های تشکیل دهنده روحیه ی تواناسازی از جمله روشنی اهداف، کار تیمی، مشارکت و محیط کار سالم نیز بر ادراک توانمندی تأثیر دارد.
۴.

راهکارهای دستیابی به الگوی مرجعیت خبری شبکه های اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تلگرام تبادل اطلاعات شبکه های اجتماعی مرجعیت خبری مشارکت فعال نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 77 تعداد دانلود : 551
هدف اصلی این مقاله ارائه الگویی از راهکارهای دستیابی به مرجعیت خبری شبکه های اجتماعی است. این پژوهش با استفاده از روش مفهوم سازی بنیادی انجام گرفته و داده ها با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با بیست نفر از متخصصین و همچنین افراد دارای تجربه در حوزه خبر و مدیریت خبر است. داده ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتند. در بخش راهکارهای حاکمیت از دو بخش خواسته یا نوع صحیح عمل که متخصصین آن را برای دولت و حاکمیت مهم می دانند و آن بخش نرم رفتار حاکمیت است که مقوله محوری پذیرش تنوع و نقدپذیری خود به دست آمده است و یک راهکار دولت در دنیای واقعی نیز وجود دارد که مفهوم محوری کنترل و فیلترینگ است. در بخش کانال ها و شبکه های فعال در تلگرام نیز مفهوم محوری استقلال و انتقال درست اخبار انتخاب شده است. در بخش نهایی مفهوم محوری امنیت کاربر و کارآمدی آمده است. در واقع راهکار تداوم و حفظ مخاطب و کاربر تلگرام باید مبتنی بر تداوم و امنیت کاربر باشد. به دلیل همین امنیت حریم شخصی است که کاربران پایبند تلگرامند.
۵.

الگوی راهبردی تأمین مالی پروژه های زیرساختی پهن باند با اقتصاد تعاونی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی تأمین مالی پهن باند مدل سرمایه گذاری صکوک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 473 تعداد دانلود : 914
با توجه به اهمیت پهن باند برای هر کشوری، مهم ترین مسئله برای پیاده سازی پهن باند، بحث تأمین سرمایه و منابع مالی لازم برای انجام آن است. با توجه به وضعیت خاص کشورهای در حال توسعه و بحران های مالی در این کشورها امکان تأمین سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه های بزرگ به راحتی فراهم نمی شود، بنابراین انتخاب روش تأمین مالی مناسب در مورد پروژه ها و طرح های زیر بنائی مسئله مهمی است. در این مطالعه با بررسی روش های تأمین مالی پروژه های تعاون به ویژه در بخش پهن باند در دنیا، مدلی را برای تأمین مالی پروژه های زیرساختی تعاونی ها ارائه خواهیم کرد. از بررسی های انجام شده در این مطالعه، این نتیجه استنباط می شود، برای پروژه هایی که تعاونی ها انجام می دهند، مدل سرمایه گذاری پایین به بالا استفاده شده است. در نهایت این مدل را با استفاده از ابزارهای اسلامی با شرایط ایران سازگار نموده ایم، پیشنهادی که ابزار اسلامی در این مطالعه ارائه می کند، صکوک مالکیت دارایی در آینده و سهامدار غیر عضو خواهد بود.
۶.

تأثیر قابلیت های بازاریابی اینترنتی بر توسعه بازارهای بین المللی شرکت های صادراتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی اینترنتی راهبردهای رشد و توسعه بازار بازار بین المللی شرکت صادراتی تجارت بین الملل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 518 تعداد دانلود : 807
استفاده از ظرفیت بازاریابی اینترنتی در ایران در سال های اخیر به شدت در حال رشد بوده و بخش عظیمی از فعالیت های مربوط به فضای مجازی را به خود اختصاص داده است. این گونه بازاریابی در ایران نوظهور است؛ ازاین رو بسیاری از ابعاد این نوع بازاریابی هنوز موردبررسی و تحلیل قرار نگرفته است. ازاین رو پژوهش حاضر با انجام پژوهش بر روی شرکت های برتر صادراتی ایران، به بررسی نقش قابلیت های بازاریابی اینترنتی بر رشد بازار بین الملل با توجه به نقش قابلیت های صادراتی می پردازد. روش پژوهش مورداستفاده از نوع توصیفی، پیمایشی و همبستگی است. همچنین جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی کارکنان، مدیران و کارشناسان مربوطه در شرکت های نمونه صادراتی سال 1396 است. نتایج حاکی از آن است که متغیر قابلیت بازاریابی اینترنتی بر در دسترس بودن اطلاعات و قابلیت های شبکه بین المللی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج، تأثیر جهت گیری استراتژیک بین المللی بر قابلیت های بازار بین المللی و تأثیر قابلیت های بازار بین المللی بر رشد راهبردهای توسعه ای بازار بین المللی را تأیید می کند. بااین حال تأثیر در دسترس بودن اطلاعات بر جهت گیری استراتژیک بین الملل و قابلیت بازاریابی اینترنتی بر جهت گیری استراتژیک بین الملل مثبت و معنادار گزارش نشد.
۷.

مفهومسازی بومی: روشنفکران و بیماری هلندی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اقتصاد رانتی بیماری هلندی روشنفکر کشاورزی منابع طبیعی هرمنوتیک عینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 572 تعداد دانلود : 700
جوامع گوناگون در زمان های مختلف همواره با وقایعی روبه رو بوده اند که واجد ویژگی های منحصربه فرد بوده و متفکران این جوامع نیز در جهت شناخت این پدیده های نوظهور سعی در مفهوم سازی و نظریه پردازی آن ها بر اساس دستگاه های نظری مختلف داشته اند. در شرایط سیطره فرهنگی و سیاسی مدرنیته ی غربی در قالب گفتمان های آکادمیک در کشورهای غیرغربی، در لایه های عمدتاً غیر آکادمیک این کشورها و بیشتربه وسیله روشنفکران که ارتباط بیشتری با متن اجتماعی داشته اند، به شکل مقدم مفاهیم و نظریه سازی های نوینی در عرصه ی اجتماعی شکل می گیرد. مفاهیمی که نقش مهمی در شناخت نیات، اهداف، مقاصد و اندیشه اشخاص دارد. مسئله نفت و پیامدهای اجتماعی آن در ایران معاصر موضوع تفکر بسیاری از متفکران و روشنفکران اجتماعی بوده است. بیماری هلندی بعنوان وضعیتی که در آن درآمد ناشی از فروش یک منبع طبیعی صرف واردات بی رویه کالاهای مصرفی و در نتیجه ایجاد تقاضای فزاینده ی کاذب می شود. در این نوشتار درپی آن هستیم تا با روشی تفسیری در قالب روش هرمنوتیک عینی به تحلیل دو اثر از روشنفکرانی که خطر این بیماری را چه بصورت مستقیم و آگاهانه و چه غیرمستقیم تشخیص داده بودند همت گماریم. این دو روشنفکر جلال آل احمد و محمد ابراهیم باستانیپاریزی هستند که به ترتیب در کتاب غرب زدگی و حماسه کویر به مسئله بیماری هلندی البته نه با این نام پرداخته اند و برخی پیامدهای آن را نیز متذکر شده اند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵