چشم انداز مدیریت دولتی

چشم انداز مدیریت دولتی

چشم انداز مدیریت دولتی سال ششم پاییز 1394 شماره 23 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

غنی سازی کار – خانواده و رفتارهای کاری نوآورانه؛ سرمایه روان شناختی به مثابه متغیر میانجی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: غنی سازی کار – خانواده سرمایه روان شناختی رفتارهای کاری نوآورانه مدل معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 534 تعداد دانلود : 786
بسیاری از پژوهشگران و نظریه پردازان مدیریت بر اهمیت توسعه، پرورش و استفاده از ظرفیت های نوآورانه بالقوه در رفتار کارکنان برای موفقیت سازمان تأکید دارند. پژوهش های مختلفی برای افزایش ظرفیت های بالقوه نوآوری در رفتارهای کاری کارکنان و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است. ازجمله این عوامل می توان به سرمایه روان شناختی و غنی سازی کار و خانواده اشاره کرد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه غنی سازی کار خانواده با رفتارهای کاری نوآورانه با توجه به نقش میانجی سرمایه روان شناختی است. جامعه آماری این پژوهش را 155 نفر از مدیران و کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی تشکیل می دهند. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه و نمونه ای متشکل از 110 نفر به روش تصادفی ساده جمع آوری و با روش مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. روایی سؤال های پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. نتایج مدل معادلات ساختاری، فرضیه های پژوهش را تأیید کرد؛ همچنین نشان داده شد، سرمایه روان شناختی به عنوان متغیر میانجی اثر کامل بر رابطه بین غنی سازی کار-خانواده و رفتارهای کاری نوآورانه دارد.
۲.

روایت حکمرانی تعالی گرا به جای توقف بر فساد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق گرایی فراقانونی حساب پس دهی و پاسخگویی حکمرانی تعالی گرا سازمان تعالی گرا و فساد زدوده عدالت گرایی فراقانونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 335 تعداد دانلود : 715
بیشتر راهبردهای متداول در مواجهه با فساد، بر اتخاذ رویکرد انفعالی از طریق حذف ویژگی های سازمان فاسد یا مقاومت در برابر فساد تأکید دارند؛ درحالی که می توان این پدیده را با رویکردی فعال و یا حتی فوق فعال، تحت کنترل در آورد. پژوهش حاضر در پی آن است که با ارائه داستان یک سازمان تعالی گرا و فساد زدوده، یکی از بهترین راهبردهای مقابله با فساد را بازتعریف کند. درواقع در پاسخ به این پرسش که «مختصات حکمرانی تعالی گرا و فسادزدوده چیست؟» در پژوهش حاضر تأکید بر این است که با بهره گیری از روش «پیش روایت» از طریق تصویرپردازی از حکمرانی و سازمان اداری متعالی، می توان ظرفیت های هم افزای عناصر سازمانی را برای شکل دهی یک سازمان فساد زدوده، یادگیرنده،  و تعالی گرا برانگیخت. در این شیوه با به تصویر کشیدن یک سازمان و سالم، ارزش هایی عمیق در ناخودآگاه افراد ایجاد می شود و از دیدگاه هولوگرافیکی، میدان مغناطیسی جدید فعال می شود و افراد به تدریج به سمت سازمان روایت شده، گام برمی دارند. بر این اساس، پژوهش حاضر، بنیادی است و از «روش آمیخته» استفاده شده است. نخست، به منظور استخراج مفاهیم و مؤلفه های حکمرانی تعالی گرا از روش «روایت گری و تحلیل تم» استفاده شده است؛ سپس، به منظور ارزیابی و رتبه بندی مفاهیم، از روش «نظرسنجی از خبرگان» بهره گرفته شده است. سازمان سالم و متعالی پایبند به قانون است و دموکراسی را در احترام به قانون رصد می کند؛ بدین ترتیب، سازمانی شکل می گیرد که با رعایت ویژگی های بالا به اسوه سازمان سالم تبدیل شود.
۳.

ارزیابی ماژولهای سیستم مدیریت دانش برای جاری سازی مدیریت دانش 0/2 در سازمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت دانش سیستم مدیریت دانش وب 0/2 روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 972 تعداد دانلود : 429
در پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستم مدیریت دانش سازمانی مبتنی بر ابزارهای وب 0/2 (سیستم مدیریت دانش 0/2)، تلاش شده با ارزیابی ماژول های سیستم های مدیریت دانش به پیاده سازی و اجرای هر چه بهتر مدیریت دانش0/2 در سازمان کمک گردد. در این راستا با بررسی ادبیات موجود در زمینه مدیریت دانش 0/2 و ابزارهای وب 0/2، چهار بُعد (ویژگی ) مدیریت دانش 0/2 استخراج شده و پس از بررسی چند سیستم مدیریت دانش و شبکه اجتماعی سازمانی، 19 ماژول اصلی و تأثیرگذار در مدیریت دانش انتخاب شد. درنهایت با دسته بندی ماژول ها در چهار بُعد استخراجی، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، ماژول ها در هر بُعد رتبه بندی شده و بر اساس وزن نهایی، تمامی ماژول ها به ترتیب اهمیت در اجرای مدیریت دانش 0/2 در سازمان رتبه بندی شدند. یافته ها نشان می دهد که «همکاری» به عنوان مهم ترین ویژگی در مدیریت دانش 0/2 و پس از آن ایجاد «پیوند» مورد تأکید است؛ همچنین، ماژول های «ارائه ایده»، «مخزن دانش»، «ارائه نقشه دانشی»، «ایجاد گروه»، «پروژه» و «ارائه بازخورد» به ترتیب به عنوان شش ماژول دارای اولویت در طراحی سیستم مدیریت دانش 0/2 شناخته شده است. با توجه به اهمیت بُعد «همکاری» در مدیریت دانش 0/2، ماژول های مربوط به آن نیز در میان 5 ماژول برتر قرار دارد.
۴.

شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر شفافیت نظام اداری ایران (ناظر بر بند 18 سیاست های کلی نظام اداری)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شفافیت اصلاح نظام اداری سیاست های کلی نظام اداری روش تصمیم گیری گروهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 978 تعداد دانلود : 127
در نظام های مردم سالار، آحاد جامعه می توانند مطابق ساختارهای قانون اساسی از حکومت در قبال انجام مسئولیت های مدنی و اجتماعی خواهان پاسخ هایی صریح و شفاف باشند. مسئله اساسی پژوهش حاضر تمرکز بر موضوع شفافیت اطلاعات در نظام اداری ایران است. در این پژوهش تلاش شده است، عوامل مؤثر بر شفافیت اطلاعات در نظام اداری (ناظر بر بند 18 سیاست های کلی نظام اداری) بررسی شود. فرآیند انجام پژوهش حاضر را می توان در دو گام اساسی مورد پیگیری قرار داد. گام اول، تشخیص عوامل و متغیرهایی است که می توانند بر شفافیت اطلاعات نظام اداری تأثیرگذار باشند و در گام دوم پژوهشگر تلاش کرده است تا با استفاده از «روش تصمیم گیری چندمعیاره آراس»، اولویت معیارهای اصلی و مؤثر بر شفافیت نظام اداری را معین کند (رتبه بندی معیارهای اصلی). پژوهش حاضر را می توان در زمره پژوهش های کاربردی طبقه بندی کرد. نتایج تحلیل داده های پژوهش نشان می دهد، عامل «ملّی»به عنوان مهم ترین معیار در شفافیت اطلاعات نظام اداری قابل تأمل است.
۵.

بررسی ارتباط بین سیرت نیکو با تعهد سازمانی و سکوت سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیرت نیکو تعهد سازمانی سکوت سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 690 تعداد دانلود : 403
موفقیت سازمان های امروزی در سایه منابع انسانی آن قرار دارد و جریان شفاف اطلاعات و ایده ها، گامی به سوی خلاقیت و نوآوری است که سازمان های امروزی نیازمند آن هستند؛ در این میان سکوت سازمانی به عنوان یکی از موانع پیشرفت سازمان می تواند با سیرت نیکوی مدیران و ایجاد تعهد در کارکنان کاهش یابد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سیرت نیکو با تعهد سازمانی و سکوت سازمانی است. جامعه آماری این پیمایش شامل 7000 نفر از کارکنان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان بود که بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران، 364 نفر از آن ها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور آزمون مدل پژوهش پرسشنامه استانداردشده در مطالعات با انجام تعدیلات جزئی به کار برده شد و سپس روایی محتوایی پرسشنامه از طریق بازبینی توسط کارشناسان مربوطه تأیید و پایایی کل پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ، 79/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها نیز از نرم افزارهای آماری SPSS و Smart PLS استفاده شد. نتایج رابطه صداقت، تواضع، شوخ طبعی، شور و اشتیاق و غمخواری بر تعهد سازمانی را تأیید کرد؛ درحالی که رابطه شجاعت و حکمت بر تعهد سازمانی تأیید نشد؛ همچنین نتایج نشان داد که سیرت نیکو و تعهد سازمانی بر سکوت سازمانی تأثیر منفی و معناداری دارد؛ بنابراین در این پژوهش توصیه هایی ارائه شده است تا با استفاده از آن بتوان از نهادینه کردن سیرت نیکو و تعهد سازمان به عنوان ابزاری برای کاهش سکوت سازمانی استفاده کرد تا سازمان بتواند از مهم ترین منابع خود که نیروی انسانی آن است، نهایت استفاده را کرده و در دنیای رقابتی پابرجا باقی بماند
۶.

تأثیر شیوه های استفاده از ارزیابی عملکرد (توسعه ای و ارزیابانه) بر اعتماد کارکنان به مدیران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد با شیوه توسعه ای ارزیابی عملکرد با شیوه ارزیابانه اعتماد کارکنان به مدیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 431
بیشتر پژوهش هایی که در زمینه ارزیابی عملکرد انجام شده اند، بر فرآیندهای شناختی نسبتاً بدون روح ارزیابان متمرکز شده و عمدتاً جزئیات اجتماعی و انسانی آن را از قلم انداخته اند؛ همچنین یکی از موضوع های حوزه ارزیابی عملکرد که مطالعه های چندانی را به خود اختصاص نداده، شیوه های استفاده از آن است؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر شیوه های استفاده از ارزیابی عملکرد (توسعه ای و ارزیابانه) بر اعتماد کارکنان به مدیران (با توجه به ابعاد شایستگی، صداقت و خیرخواهی) است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان «خبرگزاری ایسنا» هستند. روش این پژوهش پیمایش و ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه است؛ هرچند برای شناسایی وضعیت موجود نظام ارزیابی عملکرد در جامعه آماری یادشده، برخی مصاحبه های اکتشافی نیز انجام شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و PLS 2  Smart  استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که هر دو شیوه (توسعه ای و ارزیابانه) بر اعتماد کارکنان به مدیران تأثیر دارند؛ هرچند میزان این تأثیرگذاری در ارزیابی عملکرد توسعه ای بیشتر است؛ در نهایت، پیشنهادهایی کاربردی درراستای بهبود سیستم ارزیابی عملکرد و اعتماد کارکنان به مدیران «خبرگزاری ایسنا» پیشنهاد شده است.
۷.

ارائه مدل های چند سطحی در زمینه افزایش سطح استفاده از خدمات(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کیفیت خدمات سطح استفاده تجزیه وتحلیل چند سطحی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 642 تعداد دانلود : 25
مقاله حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که عامل «کیفیت ارائه شده» چه نقشی در سطح استفاده مردم از خدمات دارد. برای پاسخ به این سؤال از اطلاعات گزارش های موجود و نظرسنجی استفاده شد؛ درنهایت با استفاده از نرم افزار HLM، مدل سازی و تجزیه وتحلیل چند سطحی فرضیه ها صورت گرفت. نتایج نشان داد، عوامل 25 گانه ای که برای اندازه گیری کیفیت خدمات استفاده شده اند بر رابطه بین رشد کمی زیرساخت های ارائه خدمت و سطح استفاده مردم اثرگذار هستند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵