پژوهش ملل

پژوهش ملل

پژوهش ملل دی 1397 شماره 37

مقالات

۱.

ایران و آمریکا از همراستایی تا تعارض ملت و دولت

تعداد بازدید : 447 تعداد دانلود : 977
یکی از الزامات دستیابی به ریشه ها و زمینه های یک موضوع، بررسی روند تاریخی آن موضوع است. اما آنچه می تواند مهمتر از تاریخ یک موضوع مورد توجه قرار گیرد، چگونگی فهم و یا تصور آن است. روابط ایران و آمریکا طی قریب به دو قرن گذشته با فراز و فرودهایی همراه بوده و صاحب نظران نیز نسبت به تقسیم بندی آن به دوره های مختلف اقدام نموده اند. رویکرد اصلی این مقاله توجه به تاریخ روابط دو کشور، از منظر ملت و دولت ایران در ادوار مختلف تاریخی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری داده ها کتابخانه ای می باشد. براساس یافته های پژوهش، روابط دو کشور به چهار دوره تاریخی تقسیم شده است. در دوره ابتدای روابط تا 1332 مناسبات دو کشور مثبت بوده و نوعی همراستایی در نگاه به این دوره بین ملت و دولت مشهود است. در دوره دوم که تا انقلاب 1357 به طول انجامیده شاهد نوعی تعارض در نگاه ملت با دولت در رابطه با آمریکا هستیم. دوره سوم، با پیروزی انقلاب اسلامی و اشغال سفارت آمریکا و در همراستایی نگاه ملت و دولت شکل گرفته و این روند تا سال ۱۳۷۶ ادامه می یابد. آخرین دوره تاریخی از ۱۳۷۶ آغاز و کماکان تداوم یافته است در این دوره ملت رفته رفته نگاه تخاصم آمیز با امریکا را رها کرده و تمایل به توسعه روابط دارند اما این امر با مقاومت مقامات حکومت روبرو گردیده و شکل دهنده دوره ای از تعارض شده است.
۲.

اینستاگرام و برندسازی (مطالعه موردی: شرکت دونات های دانکین)

تعداد بازدید : 504 تعداد دانلود : 783
اینستاگرام یک نرم افزار رسانه اجتماعی است و این روزها بطور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک ابزار ارتباطی پرطرفدار می باشد. این شبکه اجتماعی این امکان را به کاربران خود می دهد که عکس ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، تامبلر و فلیکر همرسانی کنند. کاربران همچنین می توانند از فیلترهای دیجیتال برای تصاویرشان استفاده کنند. این امکانات باعث محبوبیت زیاد این شبکه و انتخاب آن از سوی کاربران بعنوان ابزار تجاری سودمند شده است. در این مطالعه موردی با بررسی 12 پست از اکانت اینستاگرام دونات های دانکین تلاش شده تا به درک برندسازی این شرکت از طریق تئوری چارچوب سازی پرداخته شود. براساس این تحقیق مشخص شد که آنها از نام برند، لوگو، رنگ ها و تصاویر محصولات شان بهره می برند تا یک ارائه قوی از برند خود داشته باشند. اما این شرکت در ایجاد این تصور که برندشان مشتری محور (فردمحور) است ناتوان بوده است؛ زیرا به ندرت از متن، تصاویر یا ویدیوهایی که نمایانگر طرفداران شان باشد یا آنها را نیز شامل شود استفاده کرده اند.
۳.

کارکرد فناوری و رسانه در راهبرد گروه های تروریستی حاضر در خاورمیانه

تعداد بازدید : 724 تعداد دانلود : 712
تروریسم مفهومی کهن در ادبیات سیاسی محسوب می شود. این مفهوم گرچه قدمت طولانی دارد اما در دهه اول قرن بیست و یکم اهمیت جهانی یافت. با وقوع حادثه تروریستی در سال 2001 عده ای از تروریست های وابسته به گروه القاعده حادثه تاریخی 11 سپتامبر را رقم زدند. از این زمان به بعد تروریسم با مذهب پیوند عمیقی یافت و گروه های اسلامی، از سوی افکار عمومی جهانی که عمدتاً از رسانه های غربی سیراب می شدند، بعنوان تروریست شناخته شدند، رسانه های غربی با سوء استفاده از این موضوع اسلام را بطورکلی متهم به ترویج آموزه های تروریستی نمودند. امروزه با گسترش فرایند جهانی شدن و توسعه رسانه ها و ارتباطات، بعنوان یکی از ابزارهای بسیار مهم در گستره سیاست است. در این میان امکانات رسانه ای جدید (اینترنت و فضای مجازی) تأثیرگذاری بر افکار عمومی را که تاکنون فقط در انحصار دولت ها بوده است، برای افراد و گروه های دیگر نیز ممکن کرده است. هدف این مقاله، پاسخ به این پرسش است که، اینترنت و رسانه های مجازی چه تأثیری بر گسترش افکار عمومی و جذب گروه های تروریستی داشته است؟ با این فرضیه، گروه های تروریستی پیش از داعش نیز برای دستیابی به هدف های خود از شبکه های ارتباطی استفاده کرده اند، برخلاف گروه های پیشین، داعش به خوبی توانسته است از امکانات رسانه ای موجود، برای دستیابی به هدف های خویش بهره برد. در مقاله حاضر تلاش شده است ضمن بررسی مباحث نظری کارکرد رسانه در عصر اطلاعات و پیوند آن با سیاست، پدیده تروریست و بهره گیری از شگردهای گوناگون رسانه ای برای پیشبرد هدف های خود در منطقه خاورمیانه تبیین کند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است.
۴.

تبیین نقش کاداستر در پیشگیری از جرائم ثبتی

تعداد بازدید : 528 تعداد دانلود : 785
از جمله جرائم پراهمیت و دارای آثار منفی عدیده در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و ... جرائم ثبتی می باشد. همچنین از آنجائیکه کاداستر ماهیتی چندمنظوره دارد و اطلاعات پایه ای در آن در اختیار سازمان و نهادهای مختلف است لازم است برای ایجاد بستر همکاری مناسب و الزام دستگاه های مرتبط با این مقوله، قانون به صورت شفاف و جامع دستگاه های ذیربط را مکلف و موظف به همکاری با کاداستر جامع (چندمنظوره) کند. البته پیش نیاز و لازمه چنین اصلاحی در قانون ثبت کشور نیازمند تغییر رویکرد این سازمان به مقوله کاداستر است. این رویکرد در حال حاضر کاداستر را بعنوان ابزاری برای انجام اجرائیات عادی و روزمره همچون پرینت کروکی و نقشه ملک تقلیل کارکرد داده است که این نگاه به کاداستر لازم است بعنوان مفهومی نوین در ثبت املاک یعنی ثبت الکترونیکی املاک تغییر یابد و در این سازمان همه امکانات و ظرفیت های قانونی موجود برای تحقق نظام ثبت الکترونیکی املاک مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله به بررسی جرائم ثبتی و عوامل زمینه ساز این جرائم می پردازیم. لذا در این پژوهش تلاش بر آن است تا با کاداستر، جرائم ثبتی خاص، جرائم ثبتی در حکم جعل و خیانت در امانت و کلاهبرداری انواع و ارکان هر نوع از آن و نقش کاداستر در پیشگیری از آنها آشنا گردیم.
۵.

مطالعه راهبردهای امنیتی عربستان سعودی در خلیج فارس

نویسنده:
تعداد بازدید : 619 تعداد دانلود : 171
خلیج فارس به دلیل داشتن موقعیت ژئوپلیتیک و در اختیار داشتن حجم بالای ذخایر انرژی، از دیرباز مورد توجه بازیگران منطقه ای و بین المللی بوده است. این ویژگی ها موجب شده است تا موضوع امنیت، از اولویت های کشورهای این منطقه حساس باشد اما دیدگاه های متفاوت درباره امنیت ، مانع از شکل گیری اعتماد و همکاری میان بازیگران منطقه شده است. راهبردهای امنیتی عربستان سعودی بعنوان یکی از بازیگران اصلی در معادلات امنیتی خلیج فارس عبارتند از: همکاری و ائتلاف با غرب (آمریکا)، همکاری های منطقه ای در قالب شورای همکاری خلیج فارس و ائتلاف با بازیگران عربی و غیرعربی و افزایش قدرت نظامی. چرایی اتخاذ این راهبرد ها از سوی عربستان سعودی پرسش اصلی این مقاله است. به نظر می رسد دلایل اتخاذ این راهبردها را باید در قدرت پایین تر عربستان سعودی نسبت به ایران و تلاش این کشور برای حفظ وضع موجود در منطقه جستجو کرد. روش این پژوهش براساس ماهیت تحقیق تبیینی و داده ها و اطلاعات مورد نیاز با روش کتابخانه ای گردآوری شده است.
۶.

راهبرد سیاست خارجی ج. ا. ایران در مقابله با گروه های تکفیری یمن، عراق و سوریه

نویسنده:
تعداد بازدید : 815 تعداد دانلود : 566
از مهمترین تحولات در منطقه خاورمیانه در سا ل های اخیر که تأثیراتی نیز برای جمهوری اسلامی ایران داشته است شکل گیری گروه های تکفیری یا تروریستی می باشد که ضمن تاثیر بر مبانی امنیتی آنها، امنیت ج. ا. ایران را در ابعاد مختلف آن مورد تهدید قرار داده اند. لذا این پژوهش بر آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که: راهبردهای سیاست خارجی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در قبال گروه های تکفیری در سوریه، عراق و یمن چگونه بوده است؟ روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و مکتب کپنهاگ بعنوان مکتب امنیتی که امنیت را بطور موسع و فراتر از امنیت نظامی و در ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن مورد توجه قرار می دهد، بعنوان چارچوب نظری این انتخاب گردیده است. فرضیه این پژوهش گویای آن است که جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات امنیتی گسترده گروه های تکفیری راهبردها و راهکارهای داخلی، شامل پدافند غیرعامل؛ منطقه ای و بین المللی شامل شکل دهی و تقویت اتحادها و ائتلافات منطقه ای، تنش زدایی و تلاش در باز نمودن مسیرهای دموکراتیک و سهیم نمودن گروه های مختلف در عرصه قدرت را مورد توجه قرار داده است.
۷.

فرآیند تصمیم سازی در ارزیابی تکنولوژی

نویسنده:
تعداد بازدید : 820 تعداد دانلود : 175
یکی از وظایف اصلی مدیران در واحدهای تولیدی تمام فعالیت ها و اقداماتی که در همه زمینه ها توسط افراد بشر انجام می شود حاصل فرایند تصمیم گیری است. لذا در زمینه ای که تصمیم های سازنده ای اتخاذ می شوند، تصمیم گیرندگان محتاطانه عمل می کنند بنابراین می توان با بهره گیری از تکنولوژی های مناسب برای تحقق تصمیم گیری درست جهت ایجاد آینده ای مطلوب گام برداشت. این پژوهش، به بررسی فرایندهای تصمیم گیری در ارزیابی تکنولوژی می پردازد تا مسیری را برای ارزیابی تکنولوژی های مختلف در یک واحد تولیدی تعیین کرده و به مدیران در تصمیم گیری و انتخاب بهترین تکنولوژی کمک نماید. سوال اصلی این است که فرایند تصمیم گیری در ارزیابی تکنولوژی چگونه است؟ تدوین فرایند تصمیم گیری برای ارزیابی تکنولوژی انعطاف پذیری، دقت و سرعت اتخاذ تصمیم را بطور چشم گیری افزایش می دهد. یافته ها نشان می دهد که فرایند تصمیم گیری برای ارزیابی تکنولوژی یک روش منطقی و سیستماتیک است و بر اصول و تکنیک هایی استوار است که به مدیران کمک می کند تا با بهره گیری از چنین فرایندهایی شاهد انتخاب های بهتر و مناسب تر تکنولوژی باشند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳