مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی آبان و آذر 1394 شماره 32 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

گردشگری ورزشی و اثرات اقتصادی آن بر جوامع میزبان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی رویداد های ورزشی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی اقتصاد و ورزش
  3. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی گردشگری و ورزش
تعداد بازدید : 115 تعداد دانلود : 779
امروزه صنعت گردشگریبهلحاظدرآمدزاییوتأثیردررشداقتصادیکشورهابه یکی از مهمترین صنایعدرجهان تبدیل شده است. هدف این پژوهش ، بررسی نگرش مدیران و کارشناسان ورزش و گردشگری درباره اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی بر جامعه میزبان بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در دو حوزه ورزش و گردشگری تشکیل داده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ی استاندارد هریتز و روس (2010) بود کهپساز تاییدرواییوپایایی(83 :α) توزیع گردید. داده های 203 پرسشنامه برگشتی توسط نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و آموس نسخه 21 و با استفاده از آزمون بارتلت، شاخص KMO، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته های شاخص KMOو آزمون بارتلت مناسب بودن داده های جمع آوری شده را جهت انجام تحلیل عاملی اکتشافی تایید می کرد. بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل تحت عنوان"" اثرات مثبت"" و ""اثرات منفی"" استخراج شد. همچنین در بررسی مهم ترین عامل ها، با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی، شاخص«افزایش سطح اشتغال و درآمد» با بار عاملی 86/0 در مولفه ی اثرات مثبت و شاخص «ایجاد اشتغال کاذب در زمان رویداد گردشگری و بیکاری پس از آن به دلیل فصلی بودن گردشگری ورزشی» با بار عاملی 86/0 در مولفه ی اثرات منفی، مهم ترین اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی در جامعه میزبان بودند.
۲.

ارزیابی عملکرد ایران در بازی های المپیک در مقایسه با رقبا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازی های المپیک عملکرد ورزش ایران رقبای آسیایی ایران در ورزش

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت رویدادهای ورزشی
  3. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی نظارت و ارزیابی
تعداد بازدید : 767 تعداد دانلود : 422
هدف این پژوهش، بررسی عملکرد کاروان های ورزشی ایران در بازی های المپیک در مقایسه با رقبای آسیایی می باشد. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی بوده و از نوع گذشته نگر می باشد. پژوهشگران سعی کرده اند بدون پیش داوری به توصیف وضعیت عملکرد ایران در بازی های المپیک بپردازند و با استفاده از اسناد و مدارک موجود، رتیه بندی و مدال های کسب شده ورزشکاران ایرانی در 15 دوره حضور در بازی های المپیک تابستانی (1948 تا 2012) را بررسی کرده و آن را با عملکرد 9 کشور آسیایی دیگر به عنوان رقبای ایران در بازی های المپیک مورد مقایسه قرار دهند. از مهم ترین یافته های این پژوهش می توان به نوسانات عملکرد ایران در بازی های المپیک در مقایسه با دیگر رقبا اشاره کرد؛ به طوری که نمودار عملکرد ایران، سینوسی شکل بوده و فاقد ثبات است. همچنین، بهترین رشته ورزشی ایران در بازی های المپیک، رشته کشتی می باشد و رشته های وزنه برداری، تکواندو و دو و میدانی از دیگر رشته های مدال آور ایران در المپیک می باشند. ایران به عنوان پنجمین کشور قدرتمند آسیایی بعد از چین، ژاپن، کره جنوبی و قزاقستان قرار گرفته است. به مسئولان ورزش کشور پیشنهاد می شود اقداماتی را در جهت توسعه زیرساخت های ورزش قهرمانی، شناسایی و پرورش ورزشکاران نخبه و ثبات مدیریت ورزش انجام دهند تا ورزشکاران نخبه به بازی های المپیک اعزام شوند و با کسب نتایج مناسب، روند تعادل عملکرد ایران در بازی های المپیک را رقم بزنند.
۳.

طراحی و تدوین شاخص های انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تیم ملی فوتبال ایران شاخص های مربیگری مربیان فوتبال

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی سبک های رهبری و مدیریت
تعداد بازدید : 602 تعداد دانلود : 699
هدف از این پژوهش، طراحی و تدوین شاخص های انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و تعیین درجه اهمیت این شاخص ها می باشد که به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش را 627 نفر شامل: 379 مربی، 210 بازیکن و 38 مدیر تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به صورت تخصیصی تناوبی برآورد شده اند. ابزار گرد آوری داده های پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی محتوایی، صوری و سازه آن مورد بررسی و تایید قرار گرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ در سطح (87/0) برآورد گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین دیدگاه مدیران، مربیان و بازیکنان در مورد شاخص های انتخاب تفاوت وجود دارد و شاخص های انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال از دیدگاه کل نمونه آماری به ترتیب شامل: مهارت های فنی، ویژگی های شخصیتی، مهارت های ارتباطی و اجتماعی، مهارت های مدیریتی، ویژگی های فردی، مهارت های روان شناختی، دیدگاه های مربیگری، سوابق مربیگری و سوابق ورزشی به عنوان بازیکن فوتبال می باشد.
۴.

تعیین عوامل مؤثر بر گردشگری ورزشی استان اصفهان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عوامل بازدارنده گردشگری ورزشی عوامل سوق دهنده عوامل جلب کننده

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی گردشگری و ورزش
تعداد بازدید : 960 تعداد دانلود : 986
این پژوهش که به بررسی عوامل مؤثر بر گردشگری ورزشی استان اصفهان از دیدگاه کارشناسان ورزشی و گردشگری می پردازد از نوع توصیفی مقایسه ای بوده و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری را کلیه مدیران و کارشناسان تربیت بدنی (130نفر) و گردشگری استان اصفهان (75نفر) تشکیل دادند. 92 نفر از مدیران و کارشناسان ورزشی و 59 نفر از مدیران و کارشناسان گردشگری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد مهم ترین عوامل سوق دهنده، جلب کننده و بازدارنده به ترتیب دیدار با دوستان و بستگان، کیفیت تسهیلات اقامتی و نبود فعالیت های جدی جهت اطلاع رسانی همچون رسانه ها و دستگاه های متولی گردشگری می باشد. علاوه براین، نتایج تفاوت معنا داری را بین دیدگاه مسئولین ورزشی و گردشگری در خصوص عوامل سوق دهنده و بازدارنده نشان می دهد. در حالی که تفاوت معناداری در ارتباط با عوامل جلب کننده بین دیدگاه 2 گروه مشاهده نمی شود.با توجه به نتایج پژوهش به مسئولان ورزشی و گردشگری پیشنهاد می شود ضمن توسعه عوامل سوق دهنده و حذف عوامل بازدارنده، نسبت به تقویت عوامل جلب کننده گردشگری ورزشی در استان اصفهان توجه بیشتری نمایند.
۵.

پوشش خبری رشته های ورزشی در مطبوعات پرشمارگان سراسری کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رشته های ورزشی روزنامه های سراسری رده های سنی تصاویر ورزشی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت رسانه های ورزشی
تعداد بازدید : 311 تعداد دانلود : 443
هدف از این پژوهش، تحلیل محتوای بخش ورزشی روزنامه های سراسری پرشمارگان کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، آرشیو سال1391 ده روزنامه سراسری پرشمارگان بود. روش تحقیق حاضر از نوع استراتژی توصیفی- تحلیلی بوده که داده ها به روش اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری شد. برای جمع آوری اطلاعات از برگة کدگذاری که ضریب پایایی و روایی آن تایید شد استفاده گردید. بر مبنای یافته ها، از مجموع 720 روزنامه مورد تحلیل، 8778 خبر رصد شده است کهبیشترین خبر مربوط به فوتبال با 5/60% اخبار و کمترین خبر مربوط به هندبال با 2/0% اخبار می باشد. همچنین، از میان اخبار بررسی شده، بیشترین اشاره مربوط به گروه سنی بزرگسالان با 8/74% و کمترین اشاره مربوط به رده سنی پیشکسوتان با 01/0% است. درمجموع اخبار، 3785 خبر با تصویر منتشر شده بود که از این میان، 78/65% از تصاویر برای فوتبال می باشد و کشتی به عنوان دومین رشته ورزشی، 21/7% از تصاویر را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین، به نظر می رسد که مطبوعات سراسری باید با رعایت تعداد مخاطب و نیازهای آنان در بخش ورزشی ، نگاه همه جانبه تری به رشته های ورزشی و رده های سنی مختلف داشته باشند و به تدریج، از قالب ها و کلیشه های موجود درآمده و از تمام پتانسیل های ورزش استفاده نمایند.
۶.

تدوین برنامه استراتژیک انجمن علمی مدیریت ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی انجمن علمی ماتریس SWOT انجمن علمی مدیریت ورزشی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی
تعداد بازدید : 564 تعداد دانلود : 422
هدف از انجام این پژوهش، تدوین برنامه استراتژیک انجمن علمی مدیریت ورزشی می باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی و روش گردآوری داده های آن از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری را کلیه اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه های دولتی شهر تهران، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی دانشگا ه های دولتی تهران و اعضای انجمن علمی مدیریت ورزشی تشکیل دادند (64 N=). از نتایج به دست آمده، تدوین بیانیه چشم انداز و مأموریت می باشد. نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید انجمن، شناسایی و رتبه بندی شدند و در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی قرار گرفتند که با توجه به یافته ها، موقعیت انجمن در منطقه محافظه کارانه (WO) قرار دارد. با توجه به نتایج حاصل از ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی، ماتریس سوات طراحی گردید. استراتژی هایی که از 4 بخش ماتریس به دست آمد شامل 10 استراتژی است که در انتها، برنامه عملیاتی برای هر کدام از این استراتژی ها طراحی گردید.
۷.

حمایت مالی و رابطه آن با وفاداری مشتریان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: وفاداری مشتریان حمایت مالی بازاریابی ورزشی حمایت مالی ورزشی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت بازاریابی در ورزش
  3. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی اقتصاد و ورزش
تعداد بازدید : 527 تعداد دانلود : 367
رشد چشمگیری در نقش حمایت مالی به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغاتی شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی پدید آمده است. یکی از مهم ترین هدف های حمایت مالی شرکت ها، تأثیری است که بر وفاداری افراد مرتبط با مورد حمایت شده می گذارند. حمایت مالی ورزشی به دلیل رشد پوشش رسانه ای در این حوزه و نیز تعداد بسیار زیاد افرادی که درگیر این مسابقات می شوند، یکی از محبوب ترین زمینه های حمایت مالی می باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه حمایت مالی بانک شهر با وفاداری مشتریان به بانک می باشد بدین منظور، شعبات بانک شهر در تهران (1391) مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد نمونه 167 نفر تخمین زده شد. یافته ها، تمامی فرضیه های مورد مطالعه (ارتباط سازه های شأن رویداد، تجانس بین حامی مالی و دارایی حمایت شده، علاقه فردی به رویداد، نگرش نسبت به حامی مالی، صداقت حامی مالی و حضور همیشگی حامی مالی با وفاداری مشتریان به بانک) را تأیید نمودند.
۸.

بررسی شایستگی های شغلی مدیران باشگاه های ورزشی اصفهان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: وظایف مدیران نقش های مدیران شایستگی های شغلی مهارت های مدیریت

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت منابع انسانی
تعداد بازدید : 930 تعداد دانلود : 600
هدف از پژوهش حاضر، بررسی شایستگی های شغلی مدیران عامل باشگاه های ورزشی استان اصفهان می باشد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و مسئولان سطوح مختلف باشگاه های سپاهان، ذوب آهن، فولاد ماهان و گیتی پسند استان اصفهان تشکیل دادندکه تعداد آن ها 83 نفر بود. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری میان اولویت ابعاد شایستگی های شغلی شامل مهارت ها، نقش ها و وظایف وجود دارد. همچنین ، نیاز به مهارت سیاسی دارای بالاترین میانگین رتبه می باشد؛ ولی بین اولویت آن با مهارت های ادراکی، انسانی و فنی تفاوتمعنا داری وجود ندارد. البته، بین اولویت نقش های مدیران عامل شامل: نقش تصمیم گیری ، اطلاعاتی و میان فردی و نیز بین اولویت وظایف مدیران عامل شامل: وظیفه برنامه ریزی،هدایت و رهبری ، نظارت و سازماندهی تفاوت معناداری مشاهده گردید؛ بنابراین، اولویت بالای مهارت ها نسبت به وظایف و نقش های مدیران، نشان دهنده اهمیت این بعد است که به همراه اولویت بالای نقش تصمیم گیری و وظیفه برنامه ریزی مدیران، می تواند مبنایی برای انتخاب ، انتصاب و ارزیابی مدیران عامل باشگاه ها قرار گیرد.
۹.

حوزه هایی به کارگیری داوطلبان در ورزش شهروندی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: داوطلب ورزش شهروندی حوزه های به کارگیری داوطلب

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت منابع انسانی
تعداد بازدید : 279 تعداد دانلود : 585
در این پژوهش تلاش شده است در مرحله نخست، حوزه های به کارگیری داوطلبان در ورزش شهروندی شناسایی شده و در مرحله بعد، این عوامل به منظور اقدامات لازم اولویت بندی گردند. روش این پژوهش توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را کلیه مدیران و معاونین حوزه ستادی سازمان ورزش شهرداری تهران، مدیران مجموعه های ورزشی، مدیران تربیت بدنی مناطق 22 گانه شهرداری تهران و اعضای شورای راهبردی ورزش شهروندی تشکیل دادند.تعداد نمونه برابر با جامعه (122نفر) می باشد(N=n). یافته های پژوهش نشان می دهد داوطلبان ورزشی تهران را می توان به ترتیب اولویت در 4 حوزه تفریحات ورزشی، همکاری در مدیریت فضاهای ورزشی، ورزش های سازمان یافته و بستر سازی برای استعدادیابی به کار گرفت. همچنین، به نظر می رسد به دلیل کمبود نیروی انسانی در حوزه تفریحات ورزشی و همکاری در مدیریت فضاهای ورزشی، مدیران سازمان ورزش شهرداری تهران ترجیح می دهند داوطلبان بیشتری را در این حوزه ها به کار گیرند. با توجه به یافته های پژوهش حاضر و سایر مطالعات این حوزه پیشنهاد می شود برای برنامه ریزی دقیق تر، حوزه های به کارگیری داوطلبان را از دیدگاه خود آن ها مورد بررسی قرار گیرد.
۱۰.

طراحی مدل ارتباطی خودکارآمدی و تعهد سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خودکارآمدی تعهد سازمانی وزارت ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت منابع انسانی
تعداد بازدید : 164 تعداد دانلود : 232
در قرن حاضر، دارایی هایی نامشهود مانند خودکارآمدی و تعهد سازمانی، در توفیق یا عدم توفیق هر سازمان تأثیر زیادی دارند؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ارتباطی بین خودکارآمدی با تعهد سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش، تمامی 1000 نفر کارکنان وزارت ورزش و جوانان نفر بودند که تعداد 278 نفر برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دست یابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه های خودکارآمدی شرر و تعهد سازمانی آلن و مایر استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه به تایید 15 نفر از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی با آلفای کرونباخ 9/0 و 89/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس و آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی بر تعهد سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان اثر می گذارد. همچنین، در ارتباط بین خودکارآمدی با تعهد سازمانی، به ترتیب تعهد مستمر،تعهد هنجاری و تعهد عاطفی بیشترین تأثیر را دارند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۸