سفینه

سفینه

سفینه سال هشتم پاییز 1390 شماره 32 «ویژه نبوت»

مقالات

۱.

قانون راهبردى آورده هاى نبوى (ص) و حجّیّت سنّت

نویسنده:

کلید واژه ها: وحی بیانی حجیت سنت آیه «ما آتاکم الرسول» قانون آورده های نبوی (ص) معیار مسلمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 330 تعداد دانلود : 175
به منظور اثبات اهمّیّت و حجّیّت سنّت، بازخوانى و تحلیل بیش از 35 تفسیر نشان مى دهد که مفسّران با آنکه سبب نزول آیه 7 سوره حشر را درباره فىء بنى نضیر مى دانند، امّا برآنند که مفاد ذیل آیه، عام است. آراى مفسّران شیعه و سنّى، با اندک تفاوت در جزئیّات و تعبیرات، درباره چگونگى عمومیّت آیه، علّت وضع قانون آورده هاى حضرت رسول، حیطه نفوذ این قانون و ضمانت اجرایى آن، مشترک است. هیچ مفسّرى بر تخصیص آیه به تقسیم فىء تصریح نکرده است. اصل راهبردى آورده هاى رسول اکرم (ص)، میزانى است براى مسلمانان تا دین دارى خود را محک بزنند و باورها و قانون هاى زندگى را براساس آن تنظیم کنند. مفسّران، اطاعت بى چون و چرا و بدون تردید از آورده هاى حضرت رسول (ص)را نتیجه ضرورى این قانون مى دانند؛ چرا که پیامبر جز وحى چیزى نمى گوید و جز به خیر و صلاح، امر، و جز از شرّ و فساد، نهى نمى کند.
۲.

ولایت تشریعى پیامبر (ص)

نویسنده:

کلید واژه ها: نبوت ولایت تکوینی ولایت تشریعی میرزا مهدی اصفهانی شئون پیامبر تفویض تشریع

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 626 تعداد دانلود : 987
چکیده : نویسنده براى تبیین ولایت تشریعى پیامبر 9، به معناى ولایت مى پردازد، ولایت حقیقى را از آنِ خدا مى داند، تبیین میرزا مهدى اصفهانى از مولویت را مى آورد، ولایت تکوینى و تشریعى و تفویض این حقّ را از سوى خدا به دیگران به ویژه رسول خدا 9 مى آورد که با توجّه به ادله وجوب اطاعت از پیامبر و روایات دالّ بر تفویض امر و نهى به حضرتش، روشن مى شود. محدوده این ولایت و مثالهاى آن به ویژه روزه و حرمت خمر، در پى آمده است.
۳.

شیخ صدوق و کتاب النبوّة

کلید واژه ها: شیخ صدوق کتاب النبوّة ابوجعفر محمدبن علی بن حسین قمی ابن بابویه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 118 تعداد دانلود : 524
چکیده : در میان آثار متعدّد شیخ صدوق (311 - 381 ق)، کتاب النبوّة از آثارى است که این شخصیّت گرانمایه آن را در شرح و بسط تاریخ انبیاى عظام و تحوّلاتى که در طول اعصار و زندگانى ایشان رخ داده، تألیف کرده و در قالب بیان احادیث مستند و با اشاره به سلسله سندى هر خدیث، به بیان مقصود خود مبادرت ورزیده است. در این مقال، به بیان نکاتى در باب معرّفى کتاب النبوّة، مباحثى پیرامون وجود یا عدم این کتاب، اقوال دیگران راجع به این کتاب، پرداخته شده است.
۴.

بررسى مقاله نوح (ع) در دائرة المعارف قرآن لیدن

کلید واژه ها: قرآن کتاب مقدس نوح ویلیام برینر قصص الانبیاء

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 168 تعداد دانلود : 408
چکیده: پژوهش حاضر به معرّفى و نقد مقاله نوح (Noah) در دائرة المعارف قرآن (Encyclopaedia of the Quran) مى پردازد. ویلیام برینر (William Brinner) نویسنده مقاله، در آن به بررسى جایگاه حضرت نوح 7 در قرآن، کتاب مقدس، قصص الانبیاء و ادیان ابراهیمى پرداخته است. مقاله یاد شده، نکات مثبتى دارد، امّا برخى از مطالب مطرح شده در آن قابل نقد است. موارد نقدپذیر عبارت اند از : تکرار نام نوح 7 در قرآن، مرورى بر سوره نوح، نامشروع بودن فرزند نوح، روزه روز عاشورا و نجات عوج غول پیکر.
۷.

میزان الموازین فى امر الدین

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 713 تعداد دانلود : 265
گزارش زیر در پى مشاهده نسخه چاپ سنگى کتاب در کتابخانه ملّى ایران تهیه گردیده است. این کتاب که نگاشته نجفعلى دانش خویى تبریزى و در پاسخ به کتاب «میزان الحق» نوشته یک فرد مسیحى به زبان فارسى مى باشد، در سال 1287 به اتمام رسیده و یکسال بعد در سال 1288 ش در چاپخانه عامره شهر استانبول ترکیه در قطع رقعى به چاپ سنگى با کاغذ کاهى رسیده است. طبق بررسیهاى اولیه از این کتاب، یک نسخه در کتابخانه ملّى و نسخه دیگر در کتابخانه مجلس شوراى اسلامى موجود است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰