تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه سال 1391 شماره 170

مقالات

۱.

ضرورت بررسی و اصلاح ساختار سازمانی شرکت های بیمه پس از آزادسازی در صنعت بیمه ایران

کلید واژه ها: ساختار سازمانی آزادسازی مقررات زدایی پیچیدگی سازمانی رسمیت سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 640 تعداد دانلود : 342
ازآنجاییکه ساختار سازمانی، تعیینکنندة نحوة ارتباطات، جایگاه تصمیمگیری، نحوه گزارشدهی و سلسله مراتب اختیارات است، شناسایی آن منعکسکنندة شمای کلی سازمان است. باتوجه به مواردی که ساختار تعیین میکند، وجود ساختاری مناسب با اهداف و نیازهای سازمان ضرورت دارد چرا که در نهایت همه تصمیمات مدیریت در زمینة برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی و کنترل روی ساختار پیاده میشود و ساختار باید قدرت این تصمیمات را به نحو شایسته داشته باشد. اگر ساختار سازمانی دچار ایراد باشد طبیعتاً آن سازمان نمیتواند کارآمدی و اثربخشی لازم را داشته باشد. بررسی و مطالعه در زمینة ساختار سازمانی و بهویژه ساختار سازمانی شرکتهای بیمه در آستانة ورود به قرن بیستویکم و چالشهای مطرحشدة این قرن و باتوجه به اینکه آزادسازی در صنعت بیمه در حال رخدادن است، یک امر ضروری بهنظرمیآید.
۲.

معدن کاری فرصت توسعه بیمه های عمر در ایران

کلید واژه ها: بهره وری ایمنی بیمه عمر معدنکاری حوادث معدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 64 تعداد دانلود : 260
امروزه معدنکاری در کشورهای پیشرفته یکی از محرکهای بزرگ اقتصادی محسوب میشود. از سویی به دلیل مخاطرات این حرفه، معدنکاران به عنوان سرمایههای انسانی همواره در معرض حوادث و آسیبهای ناشی از آن هستند. آمار بالای صدور بیمههای عمر در جهان بهویژه در کشورهای توسعهیافته نشان میدهد که این پوشش بیمهای در بین سطوح مختلف این جوامع تسری یافته و بیشک معدنکاران این کشورها بهعنوان یکی از طبقات آسیبپذیر از آن بیبهره نیستند. اما در ایران سهم ناچیز صدور انواع بیمههای عمر از کل بیمهنامههای صادره نشان میدهد که بیمه عمر به عنوان یکی از مهمترین رشتههای بیمه که پوشش خود را به طور مستقیم متوجه انسان میکند هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته و برای توسعه آن بین کلیة سطوح جامعه اقدام جدی صورت نگرفته است. در این مقاله ضمن ترسیمی از وضعیت معدنکاری در ایران و همچنین بررسی میزان حوادث و آسیبهای وارده به کارگران معادن، فرصت توسعة بیمههای عمر در جامعة بزرگ معدنی کشور مورد بحث قرار گرفته و معادن ایران بهعنوان بازار بزرگ خرید و فروش بیمهنامههای عمر معرفی می گردند.
۳.

نقش بیمه عمر در برنامه ریزی بازنشستگی

کلید واژه ها: بازنشستگی بیمه عمر زیان مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 554 تعداد دانلود : 854
بیمه عمر دائمی میتواند به افراد و خانوارهایی که در صدد دستیابی به اهداف چندگانة حاصل از بیمة عمر و پساندازهای تجمعی بازنشستگی با منابع محدود میباشند، کمک کند. اگر مشتریان، بیمه عمر را مکمل بازنشستگی خود میدانند، باید این امر را در طراحی و تأمین مالی بیمهنامههای عمر مد نظر قرار دهند.
۴.

بیمه مسئولیت و جبران خسارت مدیران و کارکنان (قسمت اول)

کلید واژه ها: قوانین ایالتی مقررات خزانه داری شورای سیاست گذرای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 922 تعداد دانلود : 254
عدمخریداری بیمهنامه مسئولیت و جبران خسارت مدیران و کارکنان توسط اعضای هیئت مدیره، سرمایهگذاران و مدیران ارشد، باعث ایجاد اختلال در فعالیت کارکنان و بروز سردرگمی و نااطمینانی میشود. ترکیب زبان قانونی ضوابط درآمدهای داخلی (که اغلب غیرقابل درک هستند)، با عبارات بهشدت ثقیل بیمهنامهها، عامل ایجاد زمینههای بالقوهای از سردرگمی و ابهام هستند. آنچه به این شرایط دامن میزند، عدمثبات قوانین است. قوانین ایالتی تغییر میکنند، مقررات خزانهداری در حال تغییرند و زبان بیمهنامهها نیز مرتباً تعدیل میشوند. پس از طی سالها، اعضای شورای سیاستگذاری سؤالات متعددی را پیرامون مسئولیت بالقوه، جبران خسارت و خرید بیمه مسئولیت مدیران و مسئولان مطرح کردند. از زمانیکه تحقیقات مدیران مؤسسات انتفاعی، بسیاری از تنظیمکنندگان مقررات ایالتی و دولتی را برآن داشته که دقت بیشتری بر رفتار واحدهای غیرانتفاعی داشته باشند، این سؤالات اهمیت و ضرورت بیشتری یافتهاند. مدیران پایه بیشازپیش به این نکته پیبردهاند که هدایت یک مجموعه، ریسکهای متعددی را دربرمیگیرد، لذا متمایل به شناخت شیوههایی هستند که بتوانند خود و مجموعهای را که در آن خدمت میکنند، محفوظ دارند. هدف این مقاله، برطرفکردن این نگرانیهاست. این مقاله اطلاعات اساسی مرتبط در قوانین ایالتی، صنعت بیمه و مقررات ساختار خزانهداری را برای افرادی که برای اولین بار به این موضوع میپردازند و نیز کسانیکه قصد بهروزکردن و بیشترکردن اطلاعات خود را دارند، در کنار یکدیگر قرار میدهد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۳