تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه سال 1391 شماره 167

مقالات

۱.

شناسایی ریسکهای بیمه پذیر در پروژه های نیروگاهی با رویکردهای اجرایی BOO و BOT

کلید واژه ها: ریسک پروژه های نیروگاهی بیمه مهندسی بیمه ریسک های سیاسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 807 تعداد دانلود : 29
نیاز به انرژی الکتریکی در کشورهای درحال توسعه، از جمله ایران، روز به روز در حال افزایش است. پاسخ گویی به این نیاز، مستلزم ساخت نیروگاه های متعدد و به تبع آن سرمایه گذاری فراوان است. با توجه به منابع محدود دولت، تأمین مالی پروژه های نیروگاهی از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه های غیردولتی میتواند به عنوان راهکاری مناسب جهت تأمین مالی این پروژه ها درنظرگرفته شود. یکی از روش های مناسب جهت استفاده از سرمایة بخش خصوصی در پروژه ها، استفاده از رویکرد تامین مالی پروژه ای است. این رویکرد، ریسکهای متنوعی برای ارکان پروژه دارد، که بدون شناسایی و مدیریت این ریسکها موفقیت این پروژه ها با چالش روبرو میگردد. بیمه به عنوان یکی از مکانیسم های انتقال ریسک میتواند نقش بسزایی در کاهش ریسکهای متنوع این پروژه ها داشته باشد. بیمه نه تنها توانایی کاهش دادن ریسکهای شرکت پروژه و پیمانکاران را دارد، بلکه میتواند به عنوان یک ابزار تضمینی مطمئن، نقش مهمی در جذب وام توسط بخش خصوصی داشته باشد. شرکت های بیمه نیز با آشنایی با این پروژه ها و ریسکهای خاص آنها، میتوانند با ارائه بیمه های متناسب، نقش مهم تری در این بازار ایفا نمایند. در این مقاله ریسکهای پروژه های سرمایه گذاری نیروگاهی (پروژه هایی که با نظام های اجرایی BOO و BOT توسط بخش خصوصی اجرا می شوند) در سازمان توسعه برق ایران و همچنین بیمه های موجود در صنعت بیمه که قابل استفاده در این پروژه ها می باشند، شناسایی شدند. نتایج تحقیق فوق بدین شرح است: ریسک در این پروژه ها به سه طبقه ریسک های دورة ساخت، ریسک های دورة بهره برداری و ریسک های مشترک دو فاز تقسیم می گردد. به موازات این 3 گروه ریسک، بیمه های متناظری وجود دارد. به طورکلی بیمه های قابل استفاده در این پروژه ها به بیمه های مهندسی معروف هستند. اغلب بیمه های امول در دورة ساخت و بیمه های عدم النفع در دورة بهره برداری پروژه استفاده می گردند. برای پوشش دادن ریسک های سیاسی از بیمة ریسک های سیاسی می توان استفاده کرد، که بهره گیری از آنها بسیار پرهزینه و با شرایط بسیار خاصی امکان پذیر است.
۲.

کارمزدها- شروع یک پایان؟ رویکردهای جدید نسبت به پرداخت پاداش

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 768 تعداد دانلود : 888
پرداخت کارمزد شیوه ای است که به منظور اعطای پاداش و ایجاد اشتغال توسط بیمه گران ایجاد شده است. اما تهدیدات موجود در مورد کارمزدها موجب سرعت بخشیدن به برخی بازارهای بیمة زندگی میشود. تقریباً در تمام بازارهای بیمة زندگی در سراسر دنیا کارمزدها اصلیترین روش کسب درآمد مشاوران و فروشندگان است. کارمزدها کلید فروش در صنایعی هستند که اغلب نیاز به تلاش زیاد در زمینة فروش، به منظور پیداکردن و تشویق مشتریان به خرید بیمه نامه دارند. برای شرکت هایی که در بازارهای نوظهور و با رشد بالا فعالیت می کنند ایجاد ارتباط مستقیم بین کارمزدها و حجم فروش، ساختاری با هزینة متغیر به وجود می آورد که این ساختار به مدیریت هزینه ها کمک می کند. کارمزدها در این گونه بازارها به تقسیم ریسک و پاداش بین شرکت های بیمه زندگی و توزیع کنندگان کمک می کند و در جهت تسهیل تشکیل هزینة سیستم های توزیع کارا مؤثر است. در بسیاری شیوه ها این سیستم تأثیر مثبتی داشته است. اگرچه کارمزدها رواج پیدا کرده اند اما از سویی توسط قانون گذاران در بازار بیمة زندگی بزرگسالان مورد انتقاد قرار گرفته اند.
۳.

ارزیابی ریسک آلودگی در بازارهای نوظهور

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 162 تعداد دانلود : 979
حوادثی که منجر به آلودگی محیط زیست می شوند، میتوانند اثر مهمی بر منابع طبیعی بگذارند. دولت ها از شرکت ها انتظار دارند تا ریسکهای زیست محیطی خود را به نحو مناسبی مدیریت کنند و برای هرگونه آسیب ناشی از قصور در مدیریت این ریسکها، خسارت بپردازند. در نتیجه، بیمه گران نیاز دارند تا ارزیابی کنند که فرایندهای مدیریت ریسک یک شرکت، تا چه میزان تعیینکننده مخاطرات زیست محیطی موجود در فعالیت های شرکت، به ویژه در بازارهای نوظهور است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۳