تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه سال 1390 شماره 165

مقالات

۱.

محاسبة توانگری مالی شرکت های بیمه براساس سرمایة مبتنی بر ریسک NAIC

کلید واژه ها: سرمایه مبتنی بر ریسک حاشیه توانگری سطح کنترل مجاز سطح فعالیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 311 تعداد دانلود : 894
به منظور اطمینان بیمه گذاران از جبران خسارتشان توسط شرکت های بیمه، انجمن ملی بیمه گران آمریکا (NAIC) مدل سرمایة مبتنی بر ریسک را برای تعیین کفایت سرمایة قانونی شرکت های بیمه جهت جبران تعهدات، ارائه داد. سرمایة مبتنی بر ریسک بیانگر نسبتی است که سطح ریسک مرتبط با دارایی های شرکت بیمه را ارزیابی می کند. هدف از محاسبة آن، تعیین حداقل سرمایة مورد نیاز شرکت های بیمه باتوجه به میزان ریسک آنهاست. در این مقاله، در بخش اول انواع مختلف ریسک توضیح داده می شود. سپس، مدل سرمایة مبتنی بر ریسک NAIC در رشته های زندگی، غیرزندگی و درمان بیان می شود. نحوه محاسبة سرمایه مبتنی بر ریسک بیان شده و در پایان سطوح اقدامات مقام ناظر براساس سطح توانگری شرکت ها توضیح داده می شود.
۲.

آسیب شناسی قانون بیمه های شخص ثالث و ارائه پیشنهادات اصلاحی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 872 تعداد دانلود : 519
باتوجه به تغییرات اخیر در نرخ حق بیمة شخص ثالث و بالارفتن آن و نیز تغییر طبقه بندی خودروها در سال های اخیر شاهد این هستیم که کماکان بخش قابل ملاحظه ای از وسایل نقلیة موتوری در کشور فاقد بیمه اند. و باوجود تأکید ماده یک قانون بیمه بر اجباری بودن بیمة شخص ثالث، متأسفانه درحال حاضر مطابق با آمارهای موجود، درصد قابل توجهی از وسایل نقلیه موتوری (29%)، فاقد بیمه نامه شخص ثالث اند و باتوجه به پیگیری ها و مصوبات، هنوز راهکار و اقدام جدی دراین رابطه پیش بینی نشده است. بی شک درصورتی که این مهم به اجرا درآید و این تعداد اتومبیل فاقد بیمه نامه به جرگه بیمه گذاران بپیوندند، می توان هم شاهد تحولی شگرف در صنعت بیمه بود (به علت سهم بالای 43درصدی از پرتفوی صنعت بیمه) و هم بار مسئولیت های صندوق تأمین خسارت های بدنی بیمه مرکزی ج.ا.ا و هم دولت را کاهش داد. به دنبال پیگیری های اخیر دفتر حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح موارد دارای تناقض یا ابهام و... به نظرمی رسد ارائه دیدگاه های اصلاحی می تواند به بهبود هر چه بهتر بیمة شخص ثالث و فردمحورشدن این بیمه بینجامد.
۳.

ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه در رشته بیمه های زندگی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 739 تعداد دانلود : 72
بیمه از دستاوردهای مهم زندگی توسعهیافتة بشری است. اهمیت بیمه در زندگی نوین بشری به حدی است که دولت ها نیز بدان توجه بیشتری دارند و برای بسط آن با برنامه ریزیها و سیاست گذاریهای کوشش میکنند تا جایگاه واقعی آن را در عرصة اقتصادی و اجتماعی زندگی افراد نشان دهند. خانواده ها هنگامی که منبع اصلی درآمدشان در اثر خطراتی از قبیل مرگ زودرس، ازکارافتادگی، بیکاری و یا فرا رسیدن ایام پیری و بازنشستگی سرپرست یا نان آور خانوار ازبین می رود درصورتیکه منابع دیگری برای جایگزینی نداشته باشند از نظر معیشتی در تنگنا قرار می گیرند. در چنین شرایطی بیمه های زندگی، ابزاری است که می تواند حداقل تأمین را برای خانواده ها ایجاد کند. بیمه های زندگی امروزه از جمله مهم ترین زمینه های فعالیت در بازارهای بیمة کشورهای توسعهیافته و درحال توسعه است. این بیمه ها از دو جهت حائز اهمیت اند. یکی اینکه تأمین آتی زندگی افراد جامعه یا خانوار را برعهده دارند و دیگری نقش پس اندازی آنهاست. اهمیت و نقش بیمه های زندگی تا آنجاست که از شاخص های سنجش رفاه و تأمین جوامع توسعهیافته به شمار میآید. کشورهایی که افراد آن به فراخور نیاز خود از این تأمین برخوردارند، با اطمینان و اعتماد بیشتری در برنامه ریزی توسعه و گسترش جامعه خویش مشارکت می کنند. در گزارش حاضر به عملکرد شرکت های حاضر در صنعت بیمه ایران و رتبه بندی آنها از حیث فعالیت در بازار بیمه های زندگی پرداخته شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۳