کانون

کانون

کانون سال چهل و نهم شهریور 1386 شماره 72

مقالات

۲.

بررسی تطبیقی آثار عقیم شدن قرارداد در حقوق ایران و انگلیس

کلید واژه ها: اجرای قرارداد عقیم شدن نفع قراردادی حقوق انگلیس و حقوق ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 479 تعداد دانلود : 381
عقیم شدن قرارداد به مفهوم منتفی شدن کامل یا جزئی موضوع قرارداد پیش از اجرای آن، مفهومی ساخته حقوق کامنلاست که البته می توان معادلهایی برای آن در فقه و حقوق اسلامی یافت. در این مقاله با تاکید بر حقوق ایران و انگلیس- به خصوص رویه قضایی و دیدگاههای موجود در باب تئوری عقیم شدن در کامن لا- به بررسی مساله آثار عقیم شدن قرارداد خواهیم پرداخت.
۳.

بیع اموال غیر مادی در حقوق ایران با مطالعه تطبیعی در فقه امامیه و حقوق مصر

کلید واژه ها: حقوق مالی بیع مال اموال غیر مادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 110 تعداد دانلود : 684
همان طور که در مقدمه بخش نخست آمد، هدف از این مقاله،بررسی و تبیین ماهیت حقوقی انتقال اموال غیر مادی نظیر حق تالیف، سرقفلی، سهام شرکتها، امتیاز آب، برق و تلفن در مقابل عوض با در نظر گرفتن ماده 338 قانون مدنی در تعریف بیع است.
۴.

تفسیر قراردادها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 299 تعداد دانلود : 163
تفسیر قراردادها یکی از مباحث جالب و مهم در حوزه دانش حقوق است که این مقاله سعی کرده است به صورت موشکافانه به موضوع بپردازد در شماره پیشین نخست تعریف عقد و قرارداد و لزوم تقسیر قرارداد مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن به جایگاه تفسیر قرارداد، انواع آن پرداخته شد
۵.

شرط عدم مسئولیت و مفاهیم مشابه

نویسنده:

کلید واژه ها: الزام ضمان التزام شرط ضمن عقد الزام بدون قرارداد الزام قانونی شرط عدم مسوولیت کاهش تعهد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 642 تعداد دانلود : 946
نافذ شناختن شرط عدم مسوولیت به سرمایه داران بزرگ و به ویژه آنها که انجام خدمتی را به طور انحصاری در اختیار دارند این امکان را می دهد که با آوردن آن در قراردادهای الحاقی در برابر همه مشتریان خود در آینده نسبت به خساراتی که به بار می آورند مصونیت یابند. آنها به سادگی می توانند اراده خویش را تحمیل کنند و از مسوولیتهای قانونی رهایی یابند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴