پژوهش حقوق و سیاست

پژوهش حقوق و سیاست

پژوهش حقوق و سیاست 1383 شماره 10 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

جهانی شدن، هویت و فقه سیاسی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: هویت جهانی شدن انگیزه های هویتی سیاست و جهانی شدن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 144 تعداد دانلود : 854
مفروض این مقاله آن است که جهانی شدن پدیده ای قدیمی و ادامه همان فراین مدرنیزاسیون جهان است . هر چند متعاقب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان قطب رقیب و مزاحم ایالات متحده آمریکا ، روند جهانی شدن شتاب بیشتری به خود می گیرد و همین شتاب گیری آن را به عنوان پدیده کاملا جدیدی جلوه گر ساخته است . مولف دو نمونه و دو موج از جهانی شدن را مطرح نموده است : بر این اساس ، واکنشها و پاسخهای فقه سیاسی در موج اول را سرمایه و تجاربی می داند که بررسی آنها ، می تواند چشم انداز روشنتری را فراوری فقهای جهان اسلام و ایران در برخورد با پدیده جهانی شدن قرار دهد .
۲.

متغیرهای مؤثر بر رشد دموکراسی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: نهادهای دموکراتیک لیبرالیسم سیاسی توسعه سیاسی توسعه اقتصادی دموکراسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 924 تعداد دانلود : 54
شواهد زیادی بر این دلالت می کنند که نهادهای دموکراتیک در جوامعی که از نظر پیشرفت اقتصادی در سطح پایین تری قرار دارند ، به سختی برقرار می شود . اقتصاد بازار با محدود کردن قدرت دولت ، و رفاه مالی با گسترش آموزش می توانند زمینه ساز تکثر و تقویت دموکراسی باشند . اصل نظریه بر این مدعاست که دموکراسی غربی یا همان لیبرالیسم سیاسی دارای ریشه های اجتماعی و خصوصا اقتصادی بوده است
۳.

اسلام گرایی در فلسطین و زمینه های آن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فاضه اینتر اسلام گرایی ، حکومت خودگردان جهاد اسلامی حزب الله لبنان الفتح انتفاضه حماس مذاکرت صلح اسرائیل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 802 تعداد دانلود : 640
اسلام گرایی در فلسطین زمینه های متعددی دارد که بخی از مهمترین آنها عبارتند از : رشد جمعیت و افزایش نرخ بیکاری ، نا امیدی از مذاکرات صلح ، نارضایتی از حکومت خودگردان ، سرخوردگی از کشورهای عربی ، اخراج نیروهای اسرائیل از جنوب لبنان و جهانی شدن ارتباطات و فرهنگ غربی . در این مقاله پس از بررسی زمینه های یاد شده ، درباره جنبشهای اسلام گرا مانند حماس ، جهاد اسلامی ، حزب الله و جنبشهای اسلام گرا در داخل اسرائیل و مواضع آنها نسبت به مذاکرات صلح ، حکومت خودگردان و اسرائیل توضیح داده شده است .
۴.

بررسی محاکمه صدام حسین از دیدگاه حقوق بین الملل(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: صلاحیت کیفری جنایات بین المللی اسیران جنگی حقوق کیفری بین المللی صدام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 314 تعداد دانلود : 422
سرنوشت صدام حسین چگونه رقم خواهد خورد ؟ چه مرجعی باید او را محاکمه کند ؟ اساسا با توجه به اینکه وی اسیر جنگی است ، آیا وی را می توان محاکمه کرد ؟ این مقاله در پاسخ به این سوالات ، ابتدا با بررسی کنوانسیونهای ژنو نتیجه گرفته است که اسیر جنگی بون صدام ، به وی مصونیت از تعقیب اعطا نمی کند . همچنین این مقاله ، به امکان محاکمه صدام در محاکم بین المللی پرداخته و نتیجه گرفته است که از نظر حقوقی امکان محاکمه در دیوان کیفری بین المللی تقریبا وجود ندارد ، ولی تشکیل یک دادگاه ویژه از سوی شورای امنیت ممکن است .
۵.

نظام اروپایی و شکافهای فعال سیاسی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شکاف طبقاتی شکاف اقلیمی شکاف مذهبی نظام اروپایی شکاف سیاسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 891 تعداد دانلود : 409
شکافهای سیاسی یکی از مباحث مهم علم سیاست و معضلات عمده دولتهات . با توجه به تاثیرات ویرانگر شکافها بر روی ساختار جوامع و رفتار سیاسی شهروندان ، عالمان سیاسی و دولتمردان همواره به دنبال شناسایی شکافهای مختلف ، غلبه و سیطره بر آنها ودر نتیجه غیر فعال و خنثی نمودن آنها هستند . به طور کلی ، در نظام اروپایی ، شکل گیری رژیمهای لیبرال دموکراتیک بر اساس الگوهای پلورلیسم اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی پیرامون دو اصل در حال تکامل و تعادل بوده است : مردم مداری و قانون مداری که هر دو عامل گسترش و نهادینگی شکافهای سیاسی اروپایی هستند .
۶.

رژیم حقوقی دریای خزر؛ از واگرایی تا همگرایی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کنوانسیون حقوق دریاها منابع زیر بستر همگرایی حقوقی حاکمیت مشاع رژیم حقوقی خط منصف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 551 تعداد دانلود : 230
این مقاله اساسا به بررسی وضعیت حقوقی دریای خزر در دو قلمرو زمانی گذشته و حال می پردازد . در این رابطه سعی شده است تا ضمن طرح دیدگاههای مختلف در زمینه رژیم حقوقی این دریا ، به رویه حقوقی جاری میان کشورهای ساحلی نیز پرداخته شود . بر اساس استدلال این نوشتار ، توافقات دو و سه جانبه میان این دسته از کشورها می رود تا به یک همگرایی حقوقی تبدیل شود و چنانچه ایران همچنان به مواضع حقوقی پیشین خود اصرار ورزد و در جهت هماهنگی با رویه حقوقی جاری گام برندارد ، در منطقه دریای خزر در انزوا به سر خواهد برد .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷