تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

فصلنامه تاریخ روابط خارجی 1380 شماره 7-8

مقالات

۲.

روابط ایرانیان با تورانیان در دوره اسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 669
در این نوشته به مرزهای جغرافیایی ایران و توران و چگونگی ورود اسلام به آنها پرداخته شده است. همچنین به نمونه هایی از مهاجرتهای مردم توران به ایران و بر عکس آن اشاره شده که چگونه مناصب حکومتی را هم به دست آورد.
۳.

تبعیدیان جنبش مشروطه ایران و مخالفان سیاست خارجی انگلستان 1909-1908

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 227
در سده نوزدهم نخستین گروههای تبعید از خاورمیانه به کشورهای اروپایی و سرزمینهای دیگر مهاجرت کردند. شاید معروف ترین این گروههای تبعیدی “عثمانیهای جوان” در فرانسه پایان سده نوزدهم باشند. تا میانه سده نوزدهم هم گروهی از ایرانیان افزون بر سرزمینهای همچون عثمانی و هندوستان، به گروه تبعیدیان مقیم کشورهای اروپایی پیوسته بودند.
۴.

کنفرانس تهران : آزمون قدرتهای بزرگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 739
کنفرانس تهران نقطه اوج همکاریهای انگلیس – آمریکا – شوروی بود. این اتحاد که در سال 1941 شکل گرفت، با وجود چند مورد اختلاف نظر و مجادله، به تدریج قوی تر شد. در آغاز این سه قدرت تنها می توانستند در مورد مسایل نظامی با هم توافق کنند، اما بعدها توافقهای سیاسی نیز دست یافتند.
۵.

سیاست بریتانیا در شرق ایران طی جنگ جهانی اول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 73
ژنرال دیکسون وضعیت شرق ایران را در جریان جنگ جهانی اول به عنوان بخشی از منطقه عقب مانده ایران وصف کرد که به هیچ وجه نباید تحت تاثیر رویدادهای جنگ قرار گرفته باشد. اما با بروز جنگ، استانهای شرقی و جنوب شرقی به گونه ای فزاینده به صحنه فعالیتهای نظامی تبدیل شد.
۶.

تجارت خارجی ایران در دوره صفویه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 730
فتوحات حکومت صفویه در شرق و شمال غربی ایران و خلیج فارس موجب تسلط آن سلسله بر راهها و مراکز تجاری شد. اگر چه این فتوحات موجب درگیری این حکومت با همسایگان ایران در مرزهای شمال غربی و شرق کشور گردید و رقابت بر سر راهها و مراکز تجاری یکی از مهم ترین علل درگیری بود، فعالیت تجاری و ارتباط با شرق و غرب در دوره این جنگها ادامه داشت.
۷.

تاتارها در منابع متقدم عصر مغول ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 533
هر چند ایرانیان با نام تاتارها از طریق بوی خوش مشک که تجارت آن در انحصار تاتارها بود آشنا شدند، اما از آغاز سده سیزدهم میلادی نام تاتار بیشتر در اخبار فتوحات مغول در منابع فارسی و عربی منعکس شده است.
۸.

شاهزاده بهمن میرزا و اندیشه تاسیس جامعه ملل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 109
در این نوشتار کوششهای بشر برای رسیدن به صلح و عدالت پایدار در سده های نظر بمهن میرزا، شاهزاده قاجاری مورد توجه قرار گرفته، به ویژه آنکه وی به اندیشه تاسیس جامعه ملل اشاره کرده است.
۹.

علتهای شکست کوشش شوروی در صدور انقلاب بلشویکی به گیلان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 92
اسناد موجود نشان می دهد که رویدادهای گیلان تنها بخشی از برنامه سقوط احمد شاه و تسخیر ایران با هدف “شورایی نمودن” آن بوده است. تنها قدرتمند نبودن بلشویکها و وضعیت نامساعد آنها، ایشان را مجبور به لغو این برنامه و بستن قرارداد دوستی فوریه 1921 نمود. دخالت نظامی در گیلان، کوشش ناموفقی در صدور انقلاب سوسیالیستی به کشورهای همسایه بود.
۱۰.

مدخلی بر روابط تاریخی ایران و مصر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 30
ایران و مصر در مقام دو کشور قدرتمند جهان باستان و دو قدرت منطقه ای مهم در خلیج فارس و آبراه سوئز در خاورمیانه روابط گسترده ای داشته اند که در اینجا با برخی به نگاهی از همکاریهای اقتصادی و فرهنگی این دو کشور، به نام سفیران ایران در قاهره هم اشاره شده است.
۱۱.

میزگرد بررسی مناسبات تاریخی ایران و بریتانیا

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 912
نگاهی به کارنامه این مناسبات نشان می دهد که روابط دو کشور در مراحل مختلف، بارها تحولاتی از دوستی و اتحاد تا جنگ و قطع روابط را به خود دیده است. آنچه جای توجه بسیار دارد، علل و روند این دگرگونیها و عدم ثبات از یک سو و نقاط عطف موجود در آن از سوی دیگر است.
۱۲.

گزارشی از سابقه فعالیت کنسولگری انگلستان در بیرجند

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 647
پیشینه تاسیس کنسولگری انگلیس به سال 1894 در پی ورود هیئتی انگلیسی به سرپرستی کلنل ییت به بیرجند باز می گردد. اسامی صاحب منصبان انگلیسی پس از نامبرده و موقعیت جغرافیایی و ساختمانی کنسولگری انگلیس در بیرجند از دیگر مفاد این گزارش است.
۱۳.

مسجد جامع الکبیر صنعا ، سومین مسجد جهان اسلام

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 829
ویژگیهای تاریخی و معماری مسجد جامع الکبیر صنعا، مهم ترین بنای شهر که به دستور و طرح پیامبر اسلام و توسط معاذبن جبل، نخستین فرستاده رسول خدا به یمن در سال ششم هجری ساخته شده است.
۱۴.

تاسیس یک حکومت اسلامی : [امام] خمینی و ساخت یک ایران جدید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 565
این کتاب که ونسا مارتین، پژوهشگر و ایران شناس انگلیسی آمن را به نگارش در آورده، منبع مناسبی برای آشنایی با طرز تلقی مردم و به ویژه روشنفکران غربی درباره پدیده جمهوری اسلامی و برداشت آنها از نظریات دیدگاههای امام خمینی (ره) و سرانجام شیوه نگرش آنها به کشور ایران است.
۱۵.

مرزهای ایران و توران بر بنیاد شاهنامه فردوسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 765
حسین شهیدی مازندرانی (بیژن) در این کتاب با بررسی شاهنامه فردوسی کوشیده به خوانندگان کتاب خود، جایگاه رویدادهایی را که در ارتباط با تورانیان و سرزمینهای آنان تا پایان دوره کیخسرو و افراسیاب است، بشناساند
۱۶.

مرزهای ایران در دوره معاصر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 51
ناصر تکمیل همایون در بررسی دگرگونیهای مرزهای کشور ایران در چهار جهت جغرافیایی، از مدارک و اسناد معتبر همچون نقشه معاهده های مرزی ایران با کشورهای همسایه بهره گرفته است که خواننده را با تصویری کامل از کوششهای پیگیر استعمارگران برای تجزیه ایران در سده های نوزدهم و بیستم روبرو می کند.
۱۷.

گفتگوی تمدنهای حوزه جاده ابریشم ، یک ضرورت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 873
بی گمان در دوره حاکمیت اندیشه مارکسیسم عناصر ملی موجود در این منطقه (آسیای مرکزی و قفقاز) تبدیل به نوعی عناصر خلقی مبتنی بر قالبهای مارکسیستی شدند و در آنچه که به عنوان تاریخ مکتوب برای منطقه به نگارش درآمد نقش هویتهای منطقه ای نادیده گرفته شد و سخنی از تاریخ ملتهایی همچون تاجیک، ازبک، قرقیز، قزاق و غیره به میان نیامد.
۱۸.

پیمان سعدآباد

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 962
این نوشتار به بررسی پیمان سعدآباد و عوامل مؤثر در شکل گیری آن با بهره گیری از مجموعه اسناد منتشر نشده مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی و نیز با استفاده از کتب و اطلاعات موجود می پردازد.
۱۹.

قدرت و اصول : خاطرات برژینسکی ، مشاور امنیت ملی آمریکا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 104
هدف و انگیزه نگارنده از نگارش کتاب “قدرت و اصول” افزون بر بیان خاطرات سیاسی و اجرایی خود در کاخ سفید و بنا به گفته خود وی احساس تعهد نسبت به اطلاع رسانی شفاف امور سیاست خارجی به شهروندان امریکایی، دفاع از سیاستهای دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر به ویژه در زمینه روابط خارجی است.
۲۰.

خلیج فارس و تحریم های سه گانه ( 1914 - 1778 م )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 475
گویا امارات متحده عربی با انتشار این کتاب و کتابهایی دیگر خواهان رفع “اتهام” دزدی و غارتگری در قواسم است و از سویی دیگر با طرح ادعاهای بزرگ همچون حاکمیت قواسم بر بندر عباس و غیره، گوشه چشمی به مسئله جزایر سه گانه ایرانی داشته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷